"Darrere la 'lawfare' contra Colau hi ha una ideologia neoliberal"

Josep Maria Montaner, regidor d'Habitatge de Barcelona entre 2015 i 2019 i autor del llibre 'Lawfare urbano'. M. Font

Barcelona-

Publicidad

D'entrada, com sorgeix el concepte de 'lawfare' o guerra judicial?

És un concepte molt del segle XXI, quan l'ús de les armes per derrocar governs es fa menys habitual?

"En el cas llatinoamericà l'exemple més conegut de 'lawfare' és el de Lula da Silva, amb el jutge Moro"

Publicidad

En el cas de Barcelona, hi ha afegeix l'adjectiu d'urbà. Quines especificitats té?

Un dels canvis des que governa Barcelona en Comú és que ara les querelles i els litigis provenen dels poders econòmics i no pas dels veïns, com segurament passava abans?

"La pressió dels poders a Barcelona ha anat a més en aquest segon mandat, quan han vist que Coalu continuava i que potser podria optar a un tercer"

Publicidad

Aquesta guerra judicial intenta aturar o alentir determinades polítiques i per aconseguir-ho passa per diverses fases. Comença intoxicant el poder democràtic en qüestió.

En tot cas, gairebé sempre alenteix la posada en marxa de polítiques o el seu funcionament, que també suposa un problema.

"La 'lawfare' primer vol intoxicar i crear desconfiança, malestar i desprestigi cap als polítics i l'administració pública"

A grans trets podríem dir que el gruix de querelles contra l'Ajuntament prové del lobby de l'automòbil (bàsicament el RACC), el sector hoteler, grans fons immobiliaris i grans empreses de serveis (com Agbar). És a dir, del poder tradicional de la ciutat, però també d'un poder molt més global, que va molt més enllà de Barcelona.

El 2015 un dels lemes constants de Barcelona en Comú abans d'arribar a l'alcaldia era allò "que la por canviï de bàndol". Justament actuacions d'aquest tipus busquen impedir que passi?

Tot i que les polítiques acabin tirant endavant, un dels efectes de la 'lawfare' és que acaben sent menys ambicioses del que s'havia plantejat inicialment?

Publicidad

Les enquestes, començant pel Baròmetre Municipal, mostren un desgast de la figura de l'alcaldessa, que té un rebuig ciutadà significatiu. Hi contribueixen aquestes campanyes?

"Amb la 'lawfare' es busca crear el missatge que el poder públic és lent i incapaç"

Totes les querelles i les causes penals han anat contra regidors de Barcelona en Comú, quan en bona part dels darrers 8 anys ha governat en coalició. No sembla precisament casualitat, quan el PSC ara mateix és un partit molt més ben relacionat almenys amb els poders tradicionals de la ciutat.

Publicidad

Han trobat a faltar suport del PSC en determinats projectes emblemàtics que justament han estat molt atacats per aquests poders, com ara les superilles o la zones de baixes emissions?

Vist en perspectiva, l'aliança amb el PSC ha estat contraproduent? Ho dic justament per aquesta falta de voluntat d'enfrontar-se amb determinats poders i potser amb ERC estarien més alineats en aquests temes.

"Políticament amb ERC hi ha més sintonia [que amb el PSC] en aquesta voluntat d'enfrontar-se a l'establishment"

Estem a dos mesos i mig de les eleccions municipals i, de ben segur, que aquests poders dels quals parlem volen influir a les urnes. Quina creu que és la seva aposta pel 28 de maig?

"L'aproximació del PSC cap a grans projectes i interessos de la patronal demostra que hi ha una certa expectativa que els poders locals hi apostin"

Publicidad

Fins a quin punt la 'lawfare' constitueix un problema democràtic?

"La 'lawfare' busca limitar el camp d'acció de l'actuació pública i mesures necessàries en àmbits com el canvi climàtic"

La 'lawfare' també és una forma d'aquests poders de demostrar que ells voten cada dia i que poden passar per sobre de la voluntat ciutadana.

Marc Font

Periodista con formación en economía social y solidaria, es coordinador de Públic. Trabajó en medios como la Directa o Crític y en Producciones del Barrio, entre otros. Escribe sobre política catalana, movimientos sociales, medio ambiente y emergencia climática, memoria democrática y economía. Antes, ejerció como freelance en Irlanda, Palestina y Uganda. Periodista amb formació en economia social i solidària, és coordinador de Públic. Ha treballat en mitjans com la Directa o Crític i a Producciones del Barrio, entre d'altres. Escriu sobre política catalana, moviments socials, medi ambient i emergència climàtica, memòria democràtica i economia. Fa uns anys va exercir com a freelance a Irlanda, Palestina i Uganda.

Comentaris dels nostres subscriptors