Cargando...

ECONOMIA

Economia Aena reobre el debat sobre l'aeroport

Les 'presses' del president de l'ens, Maurici Lucena, per executar l'ampliació de la tercera pista del Prat provoquen la pugna entre el poder econòmic, partidari de la mesura, i els alcaldes de la zona afectada i les entitats ecologistes i experts, que sobreposen l'interès climàtic

Publicidad

Pati interior de la T-1 de l'aeroport del Prat. — Lluís Sibils / ACN

barcelona,

Unes declaracions del president d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), Maurici Lucena, en què apressava a tancar un pacte institucional per no desaprofitar el pla d'inversió de l'ens, que es tanca a finals de juliol, i escometre l'ampliació de la tercera pista de l'aeroport del Prat han reobert les ferides i els enfrontaments entre els partidaris i els detractors del projecte. De fet, les manifestacions de Lucena recollien una crida prèvia del president de la patronal catalana Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, en què urgia a prendre decisions per "guanyar competitivitat i augmentar el progrés". El president d'Aena fins i tot va instar el president Pere Aragonès, quan era vicepresident de la Generalitat en funcions, a actuar. Aquesta urgència ha ressuscitat un debat que la crisi econòmica, social i, sobretot climàtica, semblaven haver enterrat momentàniament.

Publicidad

El lobby econòmic va apel·lar en el seu acte reivindicatiu d'unitat a una desena d'arguments, com la inversió prevista de 1.700 milions d'euros i la creació d'uns 350.000 llocs de treball perquè "Barcelona segueixi estant al món i no caiguem en la decadència".

Click to enlarge
A fallback.

Esquerdes polítiques

La successió dels fets ha tornat a generar rèpliques en una mena de terratrèmol polític que sembla generar aquest tema. En sengles preguntes al Parlament la setmana passada, el president Aragonès destacava la importància del factor ambiental, mentre el vicepresident de la Generalitat i conseller de Territori, Jordi Puigneró assenyalava que "Catalunya no es pot permetre el luxe de no tenir un aeroport per a l'economia de l' segle XXI".

Les divergències més evidents es van produir a la Comissió d'Ecologia i Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, en què es va tornar a evidenciar la disparitat de criteri dels socis de govern municipals. Mentre Barcelona en Comú i ERC votaven en contra de la proposta d'ampliació, el PSC, el PP i Cs recolzaven la proposició de BCN Canvi, que demanava el contrari. JxCat es va abstenir.

Publicidad

Ciment i creixement

Un altre dels alcaldes més afectats per una hipotètica ampliació, el del Prat, Lluís Mijoler (En Comú Podem), acusa l'Estat espanyol de "persistir en una visió antiquada del desenvolupament econòmic, basada en una sola idea, simple i superada: més ciment, més creixement, més centralisme". Mijoler introdueix el factor ambiental, recordant que "Aena es despenja amb la proposta de destruir els espais naturals més singulars de Delta del Llobregat i el Parc Agrari del Baix Llobregat per ampliar la tercera pista de l'aeroport del Prat". A més d'un desafiament a la Comissió Europea per saltar-se les compensacions ambientals, l'alcalde del Prat veu la proposta "ineficient des del punt de vista ecològic i econòmic".

Per a Lluís Mijoler, l'ampliació suposaria "persistir en una visió antiquada del desenvolupament econòmic, basada en una sola idea, simple i superada: més ciment, més creixement, més centralisme"

Publicidad

En aquest context, alguns experts troben a faltar un procés col·lectiu en la presa de decisions. És el cas de Pere Suau-Sanchez, professor d'Economia i Empresa a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i en la Cranfield University britànica. "S'apel·la a les decisions col·lectives, però a la pràctica no s'ofereixen eines i criteris per fer-ho". L'expert assenyala que la iniciativa s'hauria de plantejar a mitjà termini -un període d'uns anys-, però aquí es parla de mesos. "Tot sembla indicar que es vol decidir ràpid i sense consens".

L'equilibri ambiental

Altres veus prioritzen la urgència d'ampliar l'aeroport. Un exemple és el professor de l'departament d'Emprenedoria de l'escola de negocis IESE Pedro Nueno. En aquest sentit, parla de l'ampliació com "una operació vital". Per al professor, Barcelona guanyaria en connexions amb una tercera pista més gran, però insta arribar a un acord amb totes les parts implicades per no afectar l'àrea mediambiental de la Ricarda. Nueno apunta que "els avions aconsegueixen reduir cada vegada més les emissions contaminants".

Publicidad

Amb relació a les peticions que Barcelona disposi d'un aeroport similar al londinenc de Heathrow, el portaveu de la plataforma, Alejandro González, critica que es vulgui equipar la capital catalana amb una ciutat que és quatre vegades més gran". A més, acusa els empresaris de "fer xantatge amb el pretext de vendre-ho com un antídot contra la crisi econòmica derivada de la Covid-19". La urgència en prendre una decisió per optar a les inversions d'AENA, unida al tauler de joc de l'repartiment dels fons europeus per a la reconstrucció econòmica, han destapat el pot de les essències de partidaris i detractors de l'ampliació de l'aeroport del Prat. Sembla que la partida no ha fet més que començar.

Publicidad