Público
Público

Economia Great Wall Motors, el principal candidat, descarta quedar-se la planta de Nissan a Barcelona

Fa tres setmanes la companyia xinesa havia reclamat més ajudes públiques per instal·lar-se a Catalunya. La multinacional japonesa cessarà la seva activitat el proper dia 31 

La mobilització dels treballadors de Nissan d'aquest 1 de desembre.
Una mobilització dels treballadors de Nissan el passat 1 de desembre per reclamar la reindustrialització de la fàbrica. Aina Martí / ACN

Canvi de guió en el procés de reindustrialització de les plantes de Nissan a Catalunya. Quan falten menys de 20 dies perquè la multinacional japonesa liquidi la seva activitat -ho farà el 31 de desembre-, el fabricant xinès Great Wall Motors (GWM) ha comunicat que descarta quedar-se amb les instal·lacions de la Zona Franca. Ho ha avançat Catalunya Ràdio, citant fonts sindicals. GWM, que es dedica a la fabricació de vehicles elèctriques, era la principal aposta de les administracions per ocupar la factoria de la Zona Franca de Barcelona.

Fa tres setmanes, però, la situació va començar a complicar-se, després que GWM redimensionés el projecte, anunciés que pretenia augmentar la producció de vehicles -de 150.000 a 300.000 a l'any-, manifestés que les instal·lacions catalanes se li quedaven petites i demanés més ajudes a les administracions públiques. Els governs espanyol i català van fer una contraoferta a l'empresa xinesa, que finalment ha decidit no acceptar-la. 

Els comitès d'empresa han assegurat que tot i que "GWM es retira del procés de reindustrialització" continuen treballant amb "plans alternatius" que ja es van activar en l'última reunió de la mesa de reindustrialització per donar una sortida laboral als prop de 1.700 treballadors que es queden sense feina. La propera trobada de la comissió serà el 17 de desembre.

Les alternatives

L'opció alternativa per Zona Franca passaria pel hub d'electromobilitat liderat pels catalans QEV Technologies, que suggereixen instal·lar-hi un consorci d'una desena d'empreses relacionades amb la mobilitat zero emissions, entre les quals les sueques Volta o Inzile. La mesa, però, no contempla d'inici atorgar tot l'espai de la planta de Zona Franca al hub. El projecte inicial del consorci implicava quedar-se amb totes les instal·lacions i invertir uns 1.000 milions d'euros.

Així doncs, es planteja dividir l'espai perquè l'aprofitin altres empreses que aposten per donar un ús logístic als terrenys de la Zona Franca com la socimi Merlín Properties, que s'ha unit amb el Port; la immobiliària Goodman, la consultora i gestora JLL o la cooperativa alimentària Consum. Alguns dels candidats han fet públic els seus projectes, mentre que d'altres han preferit no publicitar-los. Per exemple, la immobiliària australiana Goodman va anunciar que apostava per invertir 550 milions en la reconversió dels terrenys per acollir activitat logística i industrial, generant 3.200 feines.

Goodman també s'ha postulat per ocupar la planta de Montcada i Reixac, que Nissan també deixarà buida al desembre, amb una "solució global que integri la indústria amb la logística de distribució urbana". La mesa, però, té oberta una negociació prioritària amb el fabricant de motos Silence per ocupar aquest espai.

Pel que fa a Merlin Properties i al Port de Barcelona va transcendir que el projecte tenia la intenció de crear 4.000 llocs de feina amb un desenvolupament de naus logístiques i industrials al servei portuari, a més d'un Data Center Hiperescala, amb una inversió total de 810 milions d'euros.

Fonts coneixedores de la negociació confirmen que continua descartada la proposta del Govern espanyol d'optar per un projecte d'indústria militar per al manteniment de vehicles blindats per part de la companyia Tess Defence. Durant l'última setmana, veus dels sindicats com el secretari general de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco, han demanat que es reconsiderés aquesta alternativa industrial.