Público
Público

Taxistes, de nou a la vaga contra els VTC 

La pre-contractació de vehicles amb conductor (VTC) amb 15 minuts d'antelació, prevista per la Generalitat, significa que Uber i Cabify treballin com a taxis, i això és del tot il·legal, assenyalen els representants de les associacions del sector

Centenars de taxistes concentrats a l'aeroport de Barcelona. EFE / Toni Albir

públic

La decisió de la Generalitat de facilitar la contractació de serveis de vehicles VTC ha mobilitzat de nou el sector del taxi.

Centenars de taxistes, concentrats davant el Departament de Territori de la Generalitat, han acordat iniciar una aturada i convocar una concentració a la terminal 2 (T2) de l'aeroport de Barcelona. Reunits en assemblea han decidit iniciar una marxa lenta per la Gran Via fins la cruïlla amb del Passeig de Gràcia amb el carrer Casp, com van fer l'estiu passat.

La principal associació del sector, Élite Taxi, ha anunciat una vaga indefinida amb caràcter immediat, en protesta per la proposta de la Generalitat de regular la pre-contractació  dels serveis de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) amb una antelació mínima de 15 minuts.

El portaveu d'aquesta associació, Alberto Álvarez, ha explicat que la Generalitat té prevista l'aplicació de mesures que consideren positives, però que ell i els seus companys han decidit  aixecar-se de la reunió plenària del Consell del Taxi a la que assistien, abans que acabés, per manifestar el seu total desacord amb la proposta de la Generalitat.

Pedro Garcia, de l'Associació Taxi Companys, ha explicat a Públic que la pre-contractació de VTC amb 15 minuts d'antelació significa que aquests vehicles treballin com a taxis, perquè les aplicacions que utilitzen faciliten la ubicació dels vehicles amb conductor disponibles de qualsevol companyia (Uber, Cabify) immediatament. Això, segons afirma, és del tot il·legal.

Debat entre taxistes

Luis López, de la mateixa associació, ha assenyalat també a aquest diari que la decisió d'anar a la vaga exigiria la convocatòria d'una assemblea més àmplia i que aquest divendres proposaran que s'acordi lloc i hora per la seva celebració. Pensen que aleshores serà el moment d'optar per anar a una vaga indefinida o fer una crida a aturades en moments estratègics. "De res serviria que nosaltres estiguéssim en vaga durant el Mobile World Congress, per exemple, i que els cotxes negres sortissin a treballar", ha afirmat, tot insistint en que s'ha de fer "el que digui la majoria i no uns centenars de taxistes".

La mobilització dels taxistes barcelonins es produeix un dia després que els seus companys madrilenys també decidissin en referèndum convocar vaga o tancament patronal indefinit des de les 6.00 del pròxim dilluns.

López ha afirmat, en aquest sentit, que considera necessària la coordinació amb els taxistes d'altres ciutats de l'Estat, que demanen el mateix que ells en relació a les VTC.

I ha insistit en la necessitat de la coordinació perquè la capacitat regulatòria atorgada a les administracions autonòmiques i municipals per part del Govern espanyol no té efectivitat des del moment que va concedir una moratòria de quatre anys si més no per l'aplicació de la norma que limita el nombre de llicències VTC.

Compareixença del conseller

Catalunya en Comú Podem ha demanat la compareixença urgent del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, per explicar el decret que preveu per regular les llicències VTC, amb les quals operen empreses com Uber i Cabify.

Consideren que les mesures previstes pel Departament de Territori representen un “atac al taxi” que “posa en risc la continuïtat del sector”.

La diputada Yolanda López afirma  que els 15 minuts de pre-contractació previstos, lluny del marge entre sis i dotze hores que reclama el sector del taxi, “converteixen el servei VTC en un servei de taxi”. “Aquesta decisió posa en risc la continuïtat del sector de taxi, amb més de 14.000 famílies a Catalunya que tenen en risc la seva feina i el seu negoci”, adverteix.

Calvet s'ha adreçat aquest mateix divendres al col·lectiu de taxistes per assegurar que la regulació que proposa la Generalitat és una "oportunitat", i ha avançat que, després d'aprovar aquest decret, que haurà de convalidar el Parlament, la intenció del Govern és aprovar un projecte de llei que defineixi les regles del joc pel  sector del taxi i les VTC a Catalunya