Público
Público

El Festival Panoràmic aposta per repensar sobre el concepte del rostre

Entre les mostres, destaquen els retrats que la britànica Alison Jacksons ha fet a diverses celebritats, una vintena de retrats robots de la científica dels Mossos d'Esquadra i un treball d'Andy Warhol

Imatge de l'exposició 'El rostre infinit'
Imatge de l'exposició 'El rostre infinit'. ORLAN/Festival Panoràmic

El Panoràmic - Festival de Cinema, Fotografia i Més arriba a la setena edició amb una proposta que convida a "repensar" sobre el concepte del rostre. El festival se celebrarà a partir d'aquest dijous i fins al diumenge 26 de novembre entre Granollers i Barcelona, amb més de 50 activitats culturals i un total de 19 exposicions, on destaquen Alison Jackson, Andy Warhol i una mostra dels Mossos. També n'hi haurà més enllà de les dates oficials, amb l'OFF Panoràmic, de manera que la programació fregarà la trentena de propostes.

El codirector Joan Fontcuberta ha situat la temàtica d'aquesta edició que vol Repensar el rostre en un context d'increment de l'ús de la intel·ligència artificial i el reconeixement facial, tot assegurant que "cal repensar quina és la façana que volem seguir tenint". Durant la presentació del Panoràmic, va defensar el paper d'artistes visuals, fotògrafs, cineastes i artistes multimèdia, que "tenen una mirada crítica" sobre com s'aborda aquesta temàtica.

Fontcuberta també va posar èmfasi que a més "d'oferir la imatge com una manera de pensar la realitat, també és una responsabilitat fer pedagogia" sobre l'ús o abús de les pantalles. Per això durant la presentació del festival també va assenyalar que el festival pretén contribuir "a una educació de l'audiovisual".

Warhol, Jackson i els Mossos

De la mostra d'enguany destaquen especialment les exposicions d'Alison Jackson, retrats amb els quals explora el culte a la cultura de les celebritats, la mediàtica ORLAN, amb les seves performances quirúrgiques o l'exposició més extensa feta a Espanya dels retrats fílmics d'Andy Warhol. També s'hi pot trobar la primera exposició de retrats robot dels Mossos d'Esquadra, o la sèrie de projectes artístics centrats en sistemes de reconeixement facial i intel·ligència artificial.

El codirector va destacar especialment els retrats fílmics curts, muts i en blanc i negre de l'escena cultural de la Nova York de mitjans del seixanta de Warhol. També ha ressaltat que l'obra de Jackson que s'endinsa en el culte als famosos i recrea situacions quotidianes de personalitats com la família reial britànica, Donald Trump i Marilyn Monroe, entre d'altres. A més de l'exposició col·lectiva El rostre infinit d'ORLAN, una performance quirúrgica contra els cànons de bellesa, destaca les fotografies distorsionades de Juan Urrios i la crítica al capitalisme d'Helena Vinent.

El certamen tindrà presència a Barcelona, a la seu del Centre Excursionista de Catalunya, a l'Escola Massana i a la Fundació Lluís Corominas, entre altres punts, mentre a Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers es concentrarà bona part de la programació.

El festival complementarà les exposicions amb projeccions, debats tallers, visites guiades i conferències entre les dues ciutats. El Panoràmic pretén ser un punt de trobada entre la imatge fixa i la imatge en moviment, amb disciplines que van de la fotografia al cinema, el vídeo, la instal·lació i altres pràctiques visuals contemporànies.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?