Este artículo se publicó hace 4 años.
El gremi del taxi perd un 85% dels seus ingressos pel coronavirus i demana més mesures de protecció
Els conductors lamenten que l'Institut Metropolità del Taxi hagi emès recomanacions en comptes d'imposar normes. Tres de cada quatre trajectes que realitzen els taxistes aquests dies són de gent que necessita una visita hospitalària, alguns dels quals presenten els símptomes característics de Covid-19.
ACN
Barcelona-
Les conseqüències derivades de la frenada de l'activitat econòmica pel coronavirus estan sent especialment crues pel sector del taxi. Segons dades facilitades per l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), els conductors han reduït el nombre de serveis un 95% respecte a la setmana passada, mentre que el nombre de trucades per reservar trajectes ha caigut un 85%. Les dades coincideixen amb les del sindicat Elite Taxi, que calcula que els ingressos del sector s'han reduït un 85% des que es va decretar l'estat d'alarma. Més enllà de les ajudes, els taxistes també lamenten que no se'ls ha facilitat cap mesura de protecció per poder treballar amb seguretat. Els conductors consultats per l'Agència Catalana de Notícies (ACN) asseguren que aproximadament tres de cada quatre trajectes que realitzen aquests dies són de gent que necessita una visita hospitalària, alguns dels quals presenten els símptomes característics de Covid-19.
La principal queixa del taxi rau en la posició que ha adoptat l'IMET, encarregat d'establir les normes de prestació del servei. El passat 15 de març, l'organisme va emetre una sèrie de recomanacions per evitar una aglomeració de taxis i, alhora, garantir el servei mentre durava el confinament. Entre elles hi havia limitar el nombre de passatgers de cada vehicle i establir que cada dia sortissin a treballar les llicències acabades en números concrets.
Pel taxista i membre d'Elite Taxi, Cesc Roca, l'IMET hauria d'haver imposat normes i no recomanacions per evitar que els conductors sortissin menys perjudicats. "Sense una regulació obligatòria, no podem demostrar que els nostres ingressos s'han reduït més d'un 75%, perquè la decisió de sortir a treballar depèn de nosaltres mateixos", ha asseverat aquest conductor. I si no es pot demostrar aquesta dada, els autònoms –el 90% dels taxistes de l'Àrea Metropolitana de Barcelona ho són- no poden acollir-se a les ajudes que va anunciar el govern espanyol.
"Qui pot porta guants i mascareta, però cap administració ha elaborat un protocol d'actuació sanitari"
Per altra banda, sistema de tributació dels taxistes –règim de mòduls- tampoc els permet acreditar aquesta baixada d'ingressos. "Els bancs i les mútues ens diuen que les ajudes de l'Estat no deixen clar si podem agafar-nos a aquestes mesures", ha explicat Roca, que sol·licita una reacció "urgent" per part de l'IMET. Quant a la seguretat dels conductors que transporten passatgers amb símptomes del coronavirus, els taxistes actuen per "iniciativa pròpia". "Qui pot porta guants i mascareta, però cap administració ha elaborat un protocol d'actuació sanitari que ens digui com hem d'actuar davant el que estem patint", ha lamentat Roca.
Els Vehicles de Transport amb Conductors –els també anomenats VTC- es troben en una situació similar, tant pel que fa a la baixada dels ingressos com pel que fa a les mesures de protecció dels mateixos conductors. El president de la patronal Unauto a Catalunya, Josep Maria Goñi, a més, creu que les mesures que va proposar el president espanyol són "insuficients" perquè el sector de les VTC "no veurà cap ajuda".
De fet, la patronal dels VTC se sent "decebuda" per l'actuació del Govern estatal, a qui se li van proposar una sèrie de moratòries per evitar la proliferació d'Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO). Des de l'organització apunten que les seves peticions no es van tenir en compte i admeten que al sector ja s'ha produït més d'un ERTO, tot i que prefereixen no revelar de quines empreses es tracta.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..