Público
Público

Per què han augmentat les 'raves' en les més zones rurals? 

Des de la festa il·legal organitzada el cap de setmana passat a Sarral, Pablo Soria, doctorand de la UPF que investiga el moviment de les 'free parties', ho emmarca a la "repressió" que es viu a les ciutats

22-2-2023
La festa il·legal de Sarral durant el matí de dilluns que ha concentrat prop de 700 persones al cap de setmana de carnaval. Arnau Martínez / ACN

Una festa il·legal és una manera de "fer política mostrant altres formes de viure, de conviure i d'oci". Així ho defensa Pablo Soria, doctorand de la UPF que investiga el moviment de les free parties. El cap de setmana passat va estar a la rave de Sarral (Conca de Barberà), que va aplegar prop de 700 persones, fent un treball de camp sobre aquest moviment "informal" i basat en l'autoorganització. L'investigador recorda que als seus inicis, les raves es muntaven dins de les ciutats, però la "repressió" ha traslladat aquestes trobades a zones rurals.

Soria és valencià, té 44 anys i als anys 90 va endinsar-se en el món de les raves. Primer com a organitzador i assistent, i des de fa dos anys com a doctorand en comunicació social per la UPF. "No només hi ha una forma d'oci", exclama mentre ho exemplifica amb aquells que surten a una discoteca "a gastar-se 30 euros". Soria defineix les festes il·legals com una "alternativa" i lamenta que es "criminalitzi" perquè només quedi allò "estructural".

És conscient dels prejudicis que hi ha al voltant d'aquest tipus de festes: "el drogat, l'animal que ho deixa tot ple de merda", diu ell mateix. En canvi, el camp de Sarral està tot net, els joves llancen les deixalles en grans bosses de brossa que una empresa s'endurà el darrer dia de la festa, segons expliquen alguns dels participants. "El relat que donen els mitjans de comunicació, generalment, no és el correcte", es queixa l'investigador. "És un moviment que per a mantenir-se viu sempre ha estat a l'ombra", continua.

L'espai públic i el model d'oci

Soria centra la seva investigació en qüestions com l'ús de l'espai públic o el model d'oci. "Qui té dret a usar l'espai públic i qui no? Per què no hi ha espai públic per als joves?", es pregunta. "No hi ha espai per a l'autorepresentació", apunta el doctorand, "necessites llocs on el poder social, l'estructura, no sigui tant evident", segueix. "En una rave no han desaparegut les jerarquies, però no són tant presents", confirma. L'investigador creu que les free parties són un lloc de "llibertat" on "comportar-se de maneres diferents".

20-2-2023
Els Mossos d'Esquadra han accedir a la festa il·legal de Sarral per negociar la finalització de la mateixa. Arnau Martínez / ACN

Sobre ocupar un terreny privat o malmetre camins per accedir-hi, Soria apunta que l'Estat espanyol és un país "latifundista". "Per què tot ha de ser privat i ha de pertànyer a una mateixa persona?", es qüestiona l'investigador. El terreny que es va ocupar a Sarral és un camp que ara no s'està explotant, tot i que no pertany a un gran propietari.

La cultura 'free party'

La cultura free party és un moviment que "barreja diferents cultures", destaca Soria. Per exemple, "el sound system jamaicà, el punk anglès o l'acid House". Aquest corrent underground va començar a organitzar raves a finals dels anys 80 "perquè fossin gratis i accessibles a tot el món", detalla el doctorand. Des d'Anglaterra, es va anar expandint per tot Europa, sobretot a Itàlia i a França, o al territori espanyol que també va arribar amb fenòmens com la Ruta del Bakalao.

Dècades després, el fenomen encara continua amb trobades com les de Torà (Segarra) i Sarral el cap de setmana passat. També la de Llinars del Vallès (Vallés Oriental), el cap d'any del 2020, que va reunir més d'un miler de persones i que va ser desallotjada pels Mossos d'Esquadra. Molts dels participants de la festa de Sarral venien d'una altra rave del Marroc i alguns d'ells asseguren que faran parada el pròxim cap de setmana a França, en un indret encara per desvelar.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?