Este artículo se publicó hace 2 años.

"Quan Catalunya és vista com un problema vol dir que no s'ha entès res del problema de fons"

L'autor de 'Francesc Cambó. L'últim retrat', Borja de Riquer, a Ona Llibres.
L'autor de 'Francesc Cambó. L'últim retrat', Borja de Riquer, a Ona Llibres. Pere Francesch / ACN

Barcelona-Actualitzat a

Publicidad

Quines sorpreses s'ha endut?

Després de la Setmana Tràgica vostè planteja que Cambó ja és Cambó i que el 1909 ell ja té clar que cal una política unitària amb Madrid.

"El que és relativament sorprenent o extraordinari és que Cambó, que arriba a Madrid com a diputat, es converteix en l'home del catalanisme a Madrid"

Publicidad

Però ell va rebutjar ser president del Govern espanyol…

De tot plegat es destil·la que era un personatge complex i contradictori.

"Era extraordinari. No hi ha cap polític espanyol de l'època que tingui una presència, una influència i una activitat comparable"

Publicidad

Ell tenia molt clar que els conservadors d'arreu del món s'alien sempre per lluitar contra els republicans lliberals.

Si ara aixeques el cap… En fi, malgrat ser molt eficaç en els negocis i un bon ministre, a Madrid se'l menystenia per catalanista i a Catalunya se'l titllava d'espanyolista, i finalment va acabar força marginat políticament parlant.

"Políticament, fracassa perquè allò que pretén, que és aconseguir el màxim d'autonomia catalana transformant Espanya en un estat avançat, democràtic i europeu fracassa"

De totes maneres la nova catalanitat que sorgeix també fa aliances amb el poder.

Políticament, no se'n va sortir, però en l'àmbit personal, vostè que creu?

La via que proposava Cambó creu que ara seria possible?

"Quan Catalunya és vista com un problema vol dir que no s'ha entès res del problema de fons"

A l'epíleg escriu "el passat sempre ens parla, però no sempre volem escoltar-lo".

Publicidad

Per què no som capaços de baixar fins a l'arrel del problema i posar-lo damunt la taula i abordar-lo?

"Els polítics espanyols més oberts continuen tenint la visió orteguiana de la 'conllevancia'"

Quan un fa dècades que estudia una figura tant preparada com la de Cambó, agradi o no la seva ideologia, i llavors mira el panorama actual, com veu el nivell de la classe política?

Publicidad

Vostè combrega amb la idea que el món està col·lapsant?

Tornem a Cambó, i a la seva faceta d'intel·lectual i home de cultura. Eugeni d'Ors va dir que era el noucentista armat.

"No solament era un gran polític, és el gran mecenes no solament català sinó també diria espanyol i un dels més importants del món en la seva època"

Publicidad

Vostè que ve d'on ve, té el cognom que té, podia haver triat moltes coses, perquè va decidir especialitzar-se en el catalanisme polític i el franquisme?

Sí, però vostè per exemple es podia haver instal·lat a França, per què va triar el catalanisme?

"La correspondència entre Prat de la Riba i Cambó era interessantíssima"

Publicidad

Ara que no ens escrivim cartes, com s'ho faran els historiadors del futur?

Tinc entès que sequeix vinculat al grup de treball amb qui va fer 'Corrupción política'

Abans li he tret el tema del col·lapse, en quin punt creu que estem?

"En aquest moment el món va cap a una confrontació, una guerra freda més econòmica que política entre estats units i la Xina, i el problema és on seran la Unió Europea i Rússia"

I Catalunya com la veu?

Publicidad

Entén les decisions de Pere Aragonès?

"Alguns es pensen que la via unilateral és possible, i penso que és un error, i no accepten que s'ha perdut una batalla, no la guerra, però sí una batalla"

Lídia Penelo

Redactora de Públic. Escribe sobre temas de cultura, especialmente sobre libros y con perspectiva de género. Estudió filología catalana en la Universitat de Girona y periodismo en la Universitat Pompeu Fabra. Tiene experiencia en el mundo editorial, en radio y televisión. Responsable de comunicación del Museu de l’Art Prohibit, el primer museo del mundo dedicado a exponer obras de arte censuradas. Redactora de Públic. Escriu sobre temes de cultura, en especial sobre llibres i amb perspectiva de gènere. Va estudiar filologia catalana a la Universitat de Girona i periodisme a la Universitat Pompeu Fabra. Té experiència al món editorial, en ràdio i televisió. Responsable de comunicació del Museu de l’Art Prohibit, el primer museu del món dedicat a exposar obres d’art censurades.

Comentaris dels nostres subscriptors