Público
Público

"Ara sostenim els negocis pels diners que portem de la Xina"

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

Abans els ciutadans xinesos venien del seu país amb una mà al davant i l'altra al darrere. Amb els diners que els deixava un familiar muntaven un negoci. Treballaven moltes hores i aconseguien tirar endavant, fins a poder tornar els diners i obrir un segon negoci. Han prosperat i ara inverteixen a la Xina, on estan fent els diners. És el que explica Lam Chuen Ping, president de l'Associació d'Empresaris Xinesos a Catalunya entitat que forma part de Pimec, que avisa els catalans que ara són ells els que han d'anar a la Xina si també volen prosperar. El seu objectiu, explica, és 'ajudar a establir una millor relació comercial i institucional entre els dos països'.

Als xinesos catalans no els ha enxampat la crisi?

'Els xinesos catalans tenen negocis a la Xina i els va molt bé'

Sí, com a tothom. Però amb una diferència, i és que durant els darrers anys han estalviat, i els guanys els han invertit a la Xina. El 90% dels xinesos establerts a Espanya són originaris d'una zona concreta de la Xina, de Zhejiang. Allà sí que els va molt bé. El que guanyen allà els serveix per sostenir els seus negocis d'aquí i continuar ampliant-los.

Les coses han canviat.

Sí. Fa 30 anys la Xina necessitava inversions perquè no tenia diners. Però ara en té molts i també molta població potencialment consumidora. Ara el negoci és allà. Els inversors es queden al seu territori, perquè tenen molt camp per recórrer.

'La Xina vol conèixer de prop el luxe d'Europa per absorbir-lo'

Però Catalunya lluita per atraure inversions xineses.

Moltes empreses xineses ja establertes estan muntant la distribució, la logística i les oficines per arribar a tot Europa. Les institucions han fet una bona tasca per ajudar a la seva instal·lació. Però ara, amb la crisi, és molt difícil. Espanya ha perdut internacionalment molta credibilitat a l'exterior. El missatge que arriba d'Espanya és que no ha existit una política per sortir de la crisi i que intenta solucionar els problemes fora de temps, com una persona que s'està morint de set i beu el primer que troba, encara que es tracti d'una ampolleta que contingui verí.

Es veu la Xina com una oportunitat, tal com ho va ser el Japó a la dècada dels vuitanta.

'Catalunya pot exportar gestió d'infraestructures, disseny i benestar'

No es pot comparar l'arribada dels japonesos a Catalunya fa 20 anys amb la dels xinesos. Les coses han canviat i el món és molt més global. Les companyies xineses, a l'hora d'establir-se, no pensen en Catalunya, sinó en Europa. L'objectiu és arribar a tot el mercat europeu, i les principals bases competidores són França i Alemanya. Ara mateix els inversors xinesos no veuen Catalunya com una prioritat.

Però bé que la multinacional xinesa de l'automòbil Chery s'ha interessat a instal·lar una planta de producció a Catalunya.

Encara no hi ha res decidit, tot i que és cert que la Xina s'ha fixat molt en el mercat europeu. El vol conèixer de més a prop i absorbir el prestigi que arrosseguen moltes de les seves marques, per intentar canviar la imatge de fabricant de productes de baixa qualitat. La Xina ara té capacitat per introduir productes de qualitat a preus competitius. Per això una de les estratègies és adquirir marques de prestigi. Fins ara les marques europees fabricaven a la Xina i venien els seus productes a preus d'elit. La cosa canvia quan ho comercialitza una empresa xinesa. Però si manté la firma original de prestigi, pot entrar en aquest mercat del luxe. Per això cada vegada que una empresa xinesa compra una marca important, com l'adquisició de Volvo per part de Geely, prefereix quedar-se a l'ombra.

I Catalunya no té caixet?

Sí que té moltes coses per vendre. Pot ensenyar a la Xina els seus coneixements sobre el concepte de benestar, de millora de qualitat de vida, de viure bé i de com mantenir una vida social. Ara és el que més interessa el Govern xinès, perquè el país necessita desenvolupar la seva política social. Catalunya pot exportar els seus coneixements i la seva experiència en la gestió d'infraestructures, disseny, benestar i sobre tot en turisme. I la Xina li pagarà per tot això.

El port de Barcelona ja està exportant el turisme de creuers.

La intenció és muntar un port de creuers a l'illa de Hainan, on s'està creant un enorme complex turístic i ecològic. En aquesta illa cal una gran quantitat d'operadors, tot està per fer. No entenc per què els empresaris d'aquí no s'han llançat encara al mercat xinès, que els necessita. En aquesta illa podem ajudar en la gestió turística, urbanística, energètica... en definitiva, podríem construir-ho tot.