Público
Público

La contaminació es redueix un 4% a l'àrea dels 80 km/h

 "La mesura era necessària per disminuir les emissions contaminants, però no és suficient"

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

La limitació de la velocitat a 80 km/h als accessos de Barcelona ha incidit en la reducció del nivell d'emissions contaminants, segons un estudi presentat ahir pel Centre Nacional de Supercomputació (BSC).

No obstant això, el director de l'estudi i del departament de Ciències de la Terra del BSC, José M. Baldasano, va lamentar que encara existeix un nivell 'alt' de contaminació. 'La mesura era necessària per disminuir les emissions contaminants, però no és suficient', va afegir.

Des que es va posar en marxa la limitació dels 80 km/h, la quantitat d'òxid de nitrogen a les zones afectades per la mesura ha baixat un 4%, mentre que la reducció de les emissions de partícules PM10 s'ha situat en el 3,5%. Aquestes millores s'han mantingut estables des que es va implantar la mesura a partir del primer semestre del 2008.

Baldasano ha atribuït aques­ta baixada de les emissions contaminants a la reducció de la velocitat dels vehicles, així com al fet que han disminuït els nivells de congestió del trànsit. La velocitat de circulació en aquests trams és ara més homogènia, i això ha repercutit també en la millora de la qualitat de l'aire, ja que 'circular a una velocitat sostinguda emet menys contaminants', segons argumenta l'expert.

També s'ha produït una disminució dels nivells de CO2, responsable de l'efecte hivernacle, gràcies a una reducció en el consum de combustible del 3,7%. Si es manté aquesta tendència, conclou l'estudi, hi haurà un estalvi de carburant de 30.000 tones anuals.

El Govern de la Generalitat havia anunciat que prendria alguna resolució respecte a la modificació de la limitació de velocitat a principis d'aquest mes, però no prendrà la controvertida decisió fins a la primera quinzena de juliol. El BSC té l'encàrrec, per part del Departament de Medi Ambient de la Generalitat, de fer l'estudi que ha de servir per prendre la decisió de mantenir o no el límit de velocitat.

La mesura ha tingut altres efectes més enllà de la millora de la qualitat de l'aire. Segons dades del Servei Català de Trànsit, el nombre de morts i ferits greus s'ha reduït un 50% al conjunt de vies amb limitació de la velocitat. També han disminuït els nivells de soroll de les vies principals fins a 3 decibels.

Diversos municipis del Baix Llobregat han demanat un augment del límit de velocitat fins als 100 km/h en horari nocturn en aquells trams on la infraestructura ho permeti. El Servei Català de Trànsit s'ha oposat a implantar aquesta mesura, una posició a la qual s'ha sumat Iniciativa per Catalunya-Verds. En canvi, el PSC, partit al qual pertanyen els alcaldes de la major part de municipis del Baix Llobregat, s'ha mostrat a favor d'augmentar el límit de velocitat.

Actualment hi ha trams de velocitat variable a la C-31 sud i a la C-32, que mantenen la velocitat màxima de 80 km/h, però varien el límit segons les condicions en què estigui la via. Entre octubre i novembre d'aquest any entrarà en vigor la velocitat variable al tram de l'AP-2 que transcorre entre Martorell i Molins de Rei, i l'any que ve està previst que aquest tram connecti aquesta localitat amb l'entrada a Barcelona per la Diagonal.