Público
Público

El Govern es dóna quatre anys per reduir un 16% la pol·lució

La Generalitat finalitza el nou pla de mesures per a la millora de la qualitat de l'aire

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

El Govern ja té llest el pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire 2011-15. Després de derogar algunes mesures impulsades pel Tripartit per reduir la contaminació com ara la limitació dels 80 km/hora als accessos de Barcelona, el conseller de Territori, Lluís Recoder, va presentar ahir el seu full de ruta. Serà un document essencial per intentar evitar que la Generalitat assumeixi una sanció milionària de la justícia europea, després d'haver fracassat en l'intent d'acotar el nivell de contaminació als límits contaminants.

El punt de partida general és reduir un 20% les emissions d'òxids de nitrogen i un 16% les partícules inferiors a les deu micres (PM10). El pla presentat ahir té poc a veure amb el que va aprovar el 2004 el Departament de Medi Ambient comandat pels ecosocialistes. Hi ha la meitat de mesures i n'hi ha poques que recordin les que van aprovar els ecosocialistes. Però hi ha una coincidència: l'obsessió per reduir l'impacte ambiental del trànsit rodat, el que origina la meitat de la contaminació.

L'executiu intenta així evitar una possible sanció milionària de la UE

L'actual Govern creu que serà difícil que el transport públic (ara suposa el 18,7%) prengui espai al privat (33,5%). I té pocs recursos per incentivar la renovació de la flota. Així que confia en mesures indirectes perquè sigui la mateixa població la que assumeixi el canvi de vehicle, menys contaminant, per poder-se beneficiar de mesures d'estalvi.

Un d'aquests exemples és la intenció d'abaratir els peatges per als cotxes menys contaminants, des dels túnels de Vallvidrera a la C-32. El Govern també vol que els cotxes amb menys contaminants tinguin altres avantatges a les zones urbanes d'atmosfera protegida (ZUAP) que pretén crear el Govern central, on quedaria prohibida la circulació dels vehicles més contaminants.

Prioritzarà de forma indirecta la compra de cotxes menys contaminants

La Generalitat pretén que en aquestes zones els cotxes més nets puguin, a part d'entrar, disposar d'aparcament gratis o més barat en zones verdes i blaves. Tanmateix, la Generalitat imposarà als municipis de més de 100.000 habitants que controlin els vehicles més contaminants.

En tot cas, hi haurà poques ajudes directes per modificar les flotes, tot i que s'havia parlat de subvencionar el canvi de flotes privades. Una ajuda que sí que continuarà serà la subvenció de 750 euros per comprar motos elèctriques. Un dels objectius del Govern és renovar la flota i aconseguir que el 2020 el 70% de motos de Catalunya (en circulen mig milió a l'àrea metropolitana).

La gran novetat del nou pla és l'actuació en determinats episodis anticiclònics que eviten que la contaminació s'esvaeixi. És en aquests moments quan es modifica la velocitat als accessos a Barcelona a través dels sistemes de gestió variable. Les fàbriques de ciment i les centrals elèctriques hauran de reduir les emissions i s'incrementarà el control sobre obres públiques.