Público
Público

Què hi ha darrere de les 250 empreses d'èxit

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

Què tenen en comú les empreses d'èxit? Un estudi realitzat per l'Observatori de Prospectiva Industrial de la conselleria d'Innovació i Empresa ha detectat a Catalunya un total de 250 activitats considerades d'alt creixement. Això vol dir, seguint la classificació de l'OCDE, que en quatre anys van aconseguir duplicar les seves plantilles i augmentar les seves vendes a un ritme com a mínim d'un 20% anual.

L'estudi posa en evidència que l'èxit no està en el desenvolupament d'activitats en sectors determinats o emergents. Entre les més pròsperes hi ha empreses de tot tipus. 'Adopten una estratègia que les fa ser més eficaces', explica el director de l'estudi, Joan Miquel Hernández. El conjunt de les 250 empreses identificades experimenten un creixement, ni més ni menys, que d'un 174% entre el 2004 i el 2007. El document intenta trobar el secret del seu triomf i conclou que comparteixen un conjunt d'atributs: una bona direcció estratègica, una gestió que controla les despeses. A més, 'financen les seves inversions de manera prudent i sense un excessiu apalancament' i dediquen bona part dels seus ingressos a innovació, reinversions i formació del personal.

Tot i això, les empreses d'èxit no són 'infal·libles'. Entre la llista de 250 activitats d'alt creixement entre el 2004 i el 2007 n'hi ha moltes que estan notant en la seva pròpia carn els efectes de la crisi. Algunes fins i tot ja s'han diluït. És el cas d'Enex, que amb 15 estacions de servei va ser adquirida el juliol passat per Petrocat. L'empresa de maquinària per a la construcció HFL Baumaschinen, que figura en l'estudi, també ha marcat una gran corba de descens en els anys posteriors.

Però al contrari del que es podia pensar, 'no hi ha sectors bons o dolents, sinó que hi ha estratègies bones o equivocades. La diferència la marca la gestió', afirma Hernández. Encara que el tèxtil està en crisi, diverses activitats relacionades amb la moda han despuntat, com Desigual i Misako, entre d'altres.

De la mateixa manera, el sector de l'alimentació segueix ocupant una bona posició. També en activitats tradicionals com les relacionades amb el comerç.

Fruit Sa2pe va néixer com una botiga de fruites i verdures. El 2004 facturava 12 milions d'euros. L'any passat ja n'eren 44. Ara té la seva seu a Mercabarna i distribueix el gènere a 150 establiments, entre propis i franquícies. Mentre l'empresa segueix creixent, altres companyies similars han reduït el seu magatzem. 'Totes busquem una bona relació qualitat-preu, la millor ubicació de les botigues i una bona presentació dels productes. Nosaltres a més invertim en personal: els retribuïm bé i el formem. D'aquesta manera evitem rotació. Els empleats estan contents amb la seva feina i estableixen una relació familiar amb els clients, que se senten ben atesos i aconsellats', comenta un membre de l'empresa.

Amb l'arribada de la crisi, l'activitat no ha deixat de créixer. L'empresa ha seguit obrint botigues, però ha optat per les franquícies, perquè suposen 'menys risc'.

Envoltar-se de gent eficient

Un altre exemple d'èxit és el de F. Iniciatives, que ofereix serveis de consultoria per a companyies que es volen beneficiar de subvencions i ajudes en R+D. La consultora va néixer l'any 2000 a Barcelona, aprofitant que Espanya va posar en marxa incentius fiscals a la R+D. 'Es va unir la visió d'una oportunitat i la bogeria necessària de l'emprenedor que es llança a la piscina', explica el director general, Xavier Casabón. El creixement ha estat d'un 25% anual, fins als 12 milions de facturació del 2009 i l'obertura de les seves filials a Lisboa, Porto i París.

La seva diferenciació respecte a d'altres competidors que no han tingut la mateixa sort està en el fet 'd'envoltar-se de gent eficient, perquè el principal actiu és el capital humà', diu Casabón, que subratlla que també 'cal arribar a posar en pràctica les bones idees'. La crisi no ha fet recular l'activitat de la consultora perquè 'l'R+D és la prioritat de les empreses que volen posicionar-se en el futur'.