Público
Público

CONFLICTE LABORAL ALS PORTS L'estiba prepara una setmana més de vaga

La negativa de la patronal a mantenir el 100 per cent de la plantilla trenca les negociacions

Estibadors del Port de València en assemblea informativa ./EFE

Quan semblava que les aigües estaven en calma després de la reunió celebrada el 22 de maig i que va donar lloc a la desconvocatòria de dues setmanes de vaga, la situació s'ha torçat aquest dijous en conèixer els estibadors la resposta de la patronal ANESCO (Associació Nacional d'Empreses Estibadores i Consignatàries de Vaixells). I és que la clau de la qüestió és el manteniment de la plantilla, un tema que semblava abordat i canalitzat fa uns dies i que avui, literalment, ha encallat. Trencada la negociació queda "el dret a la vaga", ens explica Rafael Egea de la Coordinadora de Treballadors del Mar. Per Egea, el motiu del desacord d'avui ha estat "la falta de compromís a subrogar el cent per cent de la plantilla".

Sens dubte "sorpresa" és la paraula que defineix per als estibadors el balanç d'una reunió que semblava encarrilada a l'acord. Per la seva banda la patronal ofereix obrir una taula negociadora i remeten al comunicat que han emès alhora que reconeixen que "treballaran per l'estabilitat dels treballadors, però que és complex el manteniment del cent per cent de la plantilla".

Aturades parcials com a preludi d'una vaga més llarga.

S'obre ara un període d'incertesa i d'una possible negociació que eviti la vaga de tres dies convocada en els ports per a la setmana vinent, els dies 5, 7 i 9 de juny.

Les aturades de dotze hores diàries "es faran de forma alterna al llarg d'una jornada de 24 hores, és a dir una hora d'atur i una de treball", segons ens ha explicat Rafael Egea, que ha puntualitzat que "aquestes aturades no afectaran les Illes de la mateixa manera, per tal d´evitar el desproveïment ".

A més a més, a aquestes aturades es pot sumar una nova convocatòria d'una setmana de vaga que estudien ara mateix els sindicats i que, de no canviar en les pròximes hores, sembla inevitable. I és que les dues parts presenten postures inamovibles. D´una banda, si els sindicats "esperaven que complissin l'acord" previ respecte de la plantilla i el seu malestar es deu a "aquest incompliment", d´altra banda, la patronal en el seu comunicat parla de "el seu compromís per garantir l'ocupació dels actuals treballadors del sector de l'estiba, ratificant el que recull l'acta de la comissió paritària celebrada el 22 de Maig que va donar lloc a la desconvocatòria de dues setmanes de vaga, en línia amb la posició expressada per les empreses en tot el procés negociador ", però més endavant reconeix que" la pràctica habitual en els ports espanyols no permet que les empreses puguin decidir lliurement la composició dels equips de treball necessaris per a cada activitat, de manera que hi ha situacions de sobredimensionament i falta de competitivitat ".

El comunicat emès per ANESCO després d'aquesta última reunió, en la qual l'associació va refredar les expectatives d'acord dels sindicats insisteix que la trobada d'aquest dijous tenia com a fi "constituir la taula negociadora" amb la qual "començarà un complex procés fins que es pugui arribar a un acord ".

Un llarg i tens procés

La sentència dictada pel Tribunal de Justícia de la UE l'11 de desembre de 2014 ha estat el germen d'aquest conflicte. Brussel·les va acusar Espanya de vulnerar l'article 49 del Tractat de la Unió al "obligar amb caràcter general a les empreses estibadores que operen en els ports a inscriure en una SAGEP (societats anònimes de gestió de treballadors portuaris) i, en tot cas, al no permetre'ls recórrer al mercat per contractar el seu propi personal, ja sigui de forma permanent o temporal, llevat que els treballadors proposats per la SAGEP no siguin idonis o siguin insuficients ".

El Govern prepara ara un nou decret després que al març l'oposició tombés la seva proposta al Parlament amb el qual pretén liberalitzar l'estiba i al mateix temps evitar així la multa imposada per Brussel·les de 27.500 euros diaris.

Un col·lectiu de 6.000 treballadors afectats

A Espanya són prop de 6.000 els treballadors que es dediquen a l'estiba. Dos dels dos ports més importants de la Mediterrània concentren el gruix dels treballadors Algesires, amb 1.800, i València, amb 1.700 estibadors. La patronal lamenta els danys econòmics que es poden derivar ja que només en les aturades del mes de febrer passat van xifrar en 105 milions les pèrdues amb un descens del volum de treball d'un 30 per cent.

El límit de 72 hores fins a l'inici de la vaga és un compte enrere per a les dues parts que ara per ara mantenen postures irreconciliables.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?