Público
Público

El Govern recupera la Queta per incrementar l'ús del català

La Generalitat ha presentat la campanya 'Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure', que actualitza l'entranyable figura, en el marc d'actuacions per fomentar la llengua catalana

La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà; la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, acompanyades per diferents càrrecs del Govern i els artistes que participen de la campanya davant d'una Queta gegant
La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà; la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, acompanyades per diferents càrrecs del Govern i els artistes que participen de la campanya davant d'una Queta gegant. Guillem Roset / ACN

El Govern de la Generalitat de Catalunya torna a apostar per la carismàtica figura de la Queta. En el marc de les accions per fomentar la llengua catalana, el Departament de Cultura impulsa una acció de sensibilització per modificar "actituds lingüístiques" i incrementar l'ús de la llengua catalana entre la ciutadania.

Avui dimarts s'ha presentat la campanya Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure, que ha representat en societat aquesta figura. S'ha traslladat a l'actualitat la protagonista de la campanya de 2005 Dona corda al català.

La nova versió de la Queta vol ser "molt més moderna". Es tracta d'un personatge d'animació que representa la diversitat de la societat catalana de 2023 "amb moltes veus i formes de parlar la llengua".

La campanya tindrà diferents fases i es preveu que duri dos anys. En la primera es farà públic l'espot animat amb la cançó interpretada pels integrants de The Tyets, Oriol de Ramon i Xavier Coca, la cantant de Koers Kelly Isaiah i les integrants de Marala Trio, Sandra Monfort, Clara Fiol i Selma Bruna. També s'ofereix un web amb recursos per mantenir i aprendre la llengua.

Al llarg dels dos anys es presentaran noves Quetes personalitzades i es faran accions arreu del territori. Així es donarà a conèixer la Queta de l'àmbit sanitari, la que juga a videojocs o l'estudiant, per demostrar que "es pot parlar en català en totes les situacions".

Els principals objectius de la campanya són tres: reforçar els valors de cohesió i tolerància associats al català; Motivar la ciutadania a fer petits gestos i utilitzar més la llengua; I reduir els prejudicis respecte de l'interlocutor a partir del seu aspecte o ocupació.

Pel que fa a les recomanacions per a protegir el català en què incidirà la campanya, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha explicat que es recomanarà "parlar sempre en català". "Dirigir-te inicialment en català sempre i mirar de mantenir-lo", ha apuntat.

Un personatge "entranyable"

Garriga ha defensat que s'ha recuperat una figura que a molts els porta records "entranyables". Ha concretat que mentre que el 2005 "era una sola veu, amb una sola forma i representava una única manera de veure les coses" ara es presenta una nova Queta "que no cal donar-li corda, sinó que té un botó".

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, amb una Queta de 2005 i la nova imatge de 2023
La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, amb una Queta de 2005 i la nova imatge de 2023. Guillem Roset / ACN

Garriga ha insistit en que la nova Queta té mans i braços i que encarna molts personatges amb diferents "accents" per representar la pluralitat de la societat catalana de 2023.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?