Público
Público

Hi haurà més aturades a l'aeroport del Prat

Conclouen sense acord les negociacions entre treballadors i empresa contractada per AENA per fer-se càrrec de la seguretat i del control de passatgers. La Generalitat expressa indignació davant la "inacció" del govern espanyol.

Cues intermitents per accedir al control de seguretat de l'Aeroport de Barcelona-el Prat / EFE Quique García

PÚBLIC

Les negociacions que han mantingut aquest diumenge els representants de l'empresa Eulen i dels treballadors que s'ocupen de tasques de seguretat a l'aeroport del Prat han finalitzat sense acord, ha informat l'agència EFE.

Fonts del comitè de vaga han assenyalat que la companyia hauria fet una oferta per complementar els salaris dels empleats de seguretat en uns 45 euros mensuals, enfront de la reclamació del comitè d'un complement de 350 euros, pel que consideren que les posicions estan encara "a anys llum ". 

Igualment, la companyia hauria ofert incrementar en 21 persones el contingent de treballadors per reforçar els tres torns de matí tarda i nit al Prat, lluny del centenar que reclamen els representants del comitè de vaga per alleujar la càrrega de treball.

A última hora, però, s'ha produit un cert acostament de posicions perquè Eulen ha millorat la seva oferta.

El desacord persisteix i per aquest dilluns hi ha prevista una nova jornada d'aturades parcials en els controls de seguretat d'El Prat.

No obstant això, des del comitè de vaga s'han disposats a reprendre les converses "sempre que AENA hi sigui, si no present, si més no al costat" a la taula de negociacions. De fet, s'han emplaçat a una nova reunió per negociar a les 11 hores d'aquest dilluns.

AENA i el marge de negociació

Les negociacions per desbloquejar el conflicte s'havien reprès a la tarda d'aquest diumenge des de posicions molt allunyades.

Els representants dels treballadors encarregats de la seguretat de l'aeroport havien acusat AENA i a l'empresa que els té subcontractats, Eulen, de no voler negociar i de voler buscar només "rentar la seva imatge", per poder atribuir-los la culpa dels problemes que pateixen els viatgers com a conseqüència de les aturades.

L'assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, havia explicat que els representants enviats a la reunió per l'empresa i per AENA no tenen poder de decisió i "han estat tota l'estona parlant per telèfon amb Madrid des d'una altra sala", sense presentar cap proposta de negociació.

La reunió que ja havien matingut durant el matí "forma part -segons Giménez- d'un pla de màrqueting per fer veure que volen solucionar el problema i que som els treballadors els que ens hi oposem".

L'assessor del comitè ha assegurat que l'empresa no ha presentat cap oferta per desbloquejar el conflicte i que els representants dels treballadors no són en absolut optimistes pel que fa als resultats de la reunió.

"Durant la primera reunió del passat divendres dia 4 sí que teníem esperances, perquè vam veure que AENA s'asseia a la taula i es podia començar a negociar, però pel que ens van oferir ja es va veure que no estan per la tasca de solucionar el problema".

El director general de Relacions Laborals de la Generalitat, Enric Vinaixa, havia celebrat l'existència de negociacions, encara que sense massa confiança en que aquest diumenge s'arribés a un acord.

Vinaixa ha explicat  que si bé AENA  no negocia directament en les negociacions, sí que es situa en un segon terme per saber quins són "els marges amb els que negocien la seva contractada i els treballadors".

Discrepàncies entre administracions

El secretari general d'Infraestructures, Julio Gómez Pomar, havia demanat als treballadors que moderessin les seves reivindicacions i "s'ajustin a la realitat".  La seva reclamació d'un augment salarial, segons ell, "està totalment fora de lloc".  "La capacitat d'AENA de solucionar aquest conflicte és reduïda" ha dit, "perquè han de ser l'empresa [Eulen] i els treballadors els que arribin a un acord"

Gómez Pomar, a més havia acusat la Generalitat de no haver estat àgil en la seva mediació en el conflicte i la consellera de Treball del govern català, Dolors Bassa, ha reaccionat amb indignació. "Em sembla molt bé que avui hagin vingut el senyor Julio Gómez Pomar, secretari d’Estat d’infraestructures, i el senyor José Manuel Vargas, president d’AENA, però van 14 dies tard", ha afirmat en declaracions a RAC1.

Bassa ha recordat que "tota la gestió de l’aeroport és d’AENA i de l’Estat". "Això queda molt clar en el fet que els serveis mínims no els hem pogut posar des de la Generalitat", ha explicat.  Ha informat que fa més d’un mes que es van posar en contacte tant el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; com el conseller d’Interior, Joaquim Forn; com ella mateixa amb el govern del PP per reclamar que "s'hi posessin" perquè ja hi havia coflicte a l’aeroport. "No hem tingut cap resposta”, ha dit la consellera.

El vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras ha qualificat d '"inadmissible i irresponsable" l'actuació del govern espanyol, per la seva "inacció i incapacitat" davant el conflicte entre els treballadors i l'empresa Eulen, contractada per AENA per controlar els accessos.

Responsabilitat de l'Estat

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha responsabilitzat l'Estat de la situació de l'Aeroport de Barcelona per la vaga de l'empresa Eulen, ha advertit que el conflicte "és inadmissible", i ha reclamat de nou que es reuneixi una comissió amb totes les administracions per buscar una solució.

​"Resulta evident que aquí hi ha un únic responsable directe, que és l'Estat espanyol",
ha declarat l'alcaldessa

"És impropi d'una ciutat europea tenir aquesta situació en ple mes d'agost, perquè afecta milers de ciutadans de Barcelona, de l'àrea metropolitana i també d'altres països ", ha afegit.

El PSC, per la seva part, també ha denunciat deficiències en "l'actual model de gestió aeoroportuària". En aquest sentit, el portaveu d'infraestructures del Grup Socialista, Jordi Terrades, ha demanat la dimissió del president d'AENA i ha reclamat "la compareixença del ministre de Foment per donar explicacions del caso que es produeix a l'aeroport de Barcelona des de fa mesos".

Explicacions a altres països

El conseller de la Presidència, Jordi Turull, ha anunciat que la Generalitat es posarà en contacte amb els consolats i ambaixades per explicar que "és l'Estat espanyol" el responsable de "la situació de crisi" que hi ha a l'Aeroport de Barcelona per la vaga de l'empresa Eulen.

En unes declaracions realitzades després d'assistir a una festa de la comunitat equatoriana a Barcelona, ​​recollides per EFE, el conseller Jordi Turull s'ha referit a les cues de passatgers que es produeixen a l'aeroport barceloní com a conseqüència de les aturades parcials d'Eulen, que és qui s'encarrega de els controls de seguretat després d'haver estat externalitzat aquest servei públic.

Segons el conseller de la Presidència, el que farà el Govern "és fer arribar a tots els consolats i ambaixades les explicacions de com ha anat tot, els explicarem la veritat, a més de transmetre'ls que lamentem molt les molèsties i incomoditats que han hagut de patir seus respectius ciutadans ".

"Els explicarem -ha precisat Turull- que, tot i que la Generalitat ha demanat insistentment el traspàs de la gestió de l'Aeroport del Prat, l'Estat espanyol no només ens els ha negat, sinó que actualment disposa de competències exclusives".

Segons Turull, l'Estat espanyol "ha estat absent en el conflicte, i s'ha dedicat a mirar a un altre costat fins que la situació s'ha fet insostenible".

¿Te ha resultado interesante esta noticia?