Público
Público

El vaixell de Piolín Registres, vigilància i amenaces: així conviuen els treballadors del Port de Barcelona amb la presència policial

La normalitat dels portuaris ha estat interrompuda per un contingent de milers de policies nacionals i guàrdies civils. Els obrers denuncien controls constants i amenaces a les xarxes socials per informar de la seva situació

Publicidad
Media: 4
Votos: 3
Comentarios:

Vehicles de la Policia Nacional i de la Guàrdia Civil a l'entrada del Port de Barcelona. REUTERS/Eloy Alonso

Atracats al port de Barcelona des del 20 de setembre, ara fa un mes, dos creuers plens de policies nacionals i guàrdies civils han alterat la normalitat portuària. I de Twitter. El final del desplegament s'havia anunciat per al passat 5 d'octubre però la presència policial al port ha estat prorrogada en diverses ocasions.

El massiu desplegament policial ha convertit el Port de Barcelona en una "caserna militar", explica a Públic Josep Maria Deop, secretari de l'Organització d'Estibadors Portuaris de Barcelona (OEPB). "Els exhaustius controls distorsionen el dia a dia habitual", incideix. Deop aclareix que no són ni independentistes ni unionistes, i que totes les ideologies, "des de l'extrema esquerra fins a l'extrema dreta ", caben en el seu sindicat. A l'OEPB estan afiliats els més de 1.000 treballadors de l'estiba barcelonina.

"Patim els controls d'identitat i d'accés, però al final ens hi hem acostumat", exposa Enrique Pecero, treballador de Remolcadores de Barcelona i delegat sindical de la Confederació General del Treball (CGT). Pecero treballa a 50 metres del creuer Rhapsody, que acull milers de policies nacionals al moll de Lepant. Abans de l'1-O, la Guàrdia Civil "registrava sovint els nostres cotxes", afirma. En 28 anys de treball, aquest remolcador ha passat tres controls de seguretat, i en la setmana prèvia al referèndum ha patit aquest tràmit en altres tres ocasions, denuncia a Públic.

"És com un Estat policial"

El control armat de la policia dins del port es va situar sense previ avís i sense llums en una zona no il·luminada, de manera que pot causar atropellaments nocturns dels policies, observa un altre sindicalista de serveis portuaris que escull l'anonimat. "L'han posat en un lloc que ens obliga a passar segons controls i fins i tot registres dels nostres vehicles ", afegeix. Cada treballador d'amarratge pot arribar a passar 40 vegades en una guàrdia pel lloc en què es troba el punt de vigilància policial.

"Crema que ens preguntin 'on anem?' quan vam vestir d'uniforme i estem clarament identificats amb el nostre passi. Ens agradaria que retiressin el control una mica perquè ens permetria sortir amb total llibertat" de la base d'amarratge, denuncia. El sindicalista anònim relata que va ser encanonat amb un fusell per un policia a l'hora de treure de la butxaca el passi de seguretat dins del seu vehicle. "És com un Estat policial. Estem molt farts de no poder treballar tranquils ".

Vista dels vaixells 'Rhapsody' (e) i 'Moby Dada' (d) al Port de Barcelona, on s'allotgen agents de la Policia Nacional i de la Guàrdia Civil. REUTERS/Albert Gea

L'afartament arriba al punt que els diferents sindicats (UGT, Comissions Obreres, CGT i Organització de Treballadors Empreses Portuàries) de les empreses d'amarratge i remolc que operen al moll de Lepant del Port de Barcealona s'han unit per primera vegada en la seva història. Les organitzacions de treballadors han formulat una protesta als gerents de les companyies perquè els donin una justificació del control i de per què no en van ser informats amb antelació.

Riscos per a la seguretat

Alguns policies fora de servei fan exercici físic i corren en zones privades del port com les bases dels treballadors portuaris. Un sindicalista denuncia que ho han arribat a fer sense armilles reflectants, cosa que va generar problemes de seguretat i va obligar a suspendre "algunes operatives de treball". La situació es va denunciar a l'autoritat portuària i ara els agents només entrenen en zones segures.

Des de CGT han comunicat a la direcció del port que els controls policials eren excessius. Tots els treballadors ja han de passar un registre de la Policia Portuària abans d'accedir al moll, i des que van arribar els vaixells policials molts treballadors en són sotmesos a un altre. "Hi ha un control i una seguretat molt elevada" en els accessos, incideix un altre treballador.

"Ens sentim vigilats. Hi ha molta Policia i Guàrdia Civil però mai ens hem sentit agredits ", concedeix Pecero. Els remolcadors van fer una xiulada de més de cinc minuts "a favor de les llibertats, no de la independència", en protesta per la presència dels Cossos i Forces de l'Seguretat de l'Estat al seu lloc de treball. Pecero reconeix que després de la consulta de l'1 d'octubre s'han relaxat els registres als treballadors portuaris.

Els estibadors van anunciar el 21 de setembre que no operarien aquells vaixells que "es poden treballar amb els mitjans propis dels cossos de seguretat de l'Estat", una declaració considerada com a "simbòlica" per altres treballadors portuaris, perquè normalment "no acostumen a avituallar aquests vaixells". Deop declara que aquell dia van rebre una sol·licitud per operar els bucs policials, desmentint una informació d'El País que afirma que el ministeri de l'Interior fa servir altres proveïdors i no necessiten l'ajuda dels estibadors.

Secunden les protestes contra la violència policial

El sindicat d'estibadors, tot i no estar-hi d'acord en un principi, va secundar la vaga general del 3 d'octubre, després de la repressió estatal del referèndum d'autodeterminació. Aquest dimarts van secundar també una aturada de cinc minuts en protesta per l'enviament a presó provisional dels líders de l'Assemblea Nacional Catalana i Òmnium Cultural, Jordi Sànchez i Jordi Cuixart.

"Els amarradors hem informat a través de les xarxes socials del que passava al port, i ens mostrem públicament en contra de la presència dels dos vaixells. Arran de les nostres declaracions, vam començar a rebre moltes amenaces de comptes de Twitter de nazis, sindicats policials i dels propis policies que són dins dels vaixells ", explica un treballador de CNT Portuaris que prefereix no donar el seu nom. Les coaccions van obligar a activar un protocol de seguretat a la seu del sindicat

Agents de la Policia Nacional a l'entrada del Port de Barcelona. REUTERS/Vincent West

Obligats a ensenyar el mòbil als agents

La nit prèvia al referèndum de l'1 d'octubre es va tancar el port, explica l'amarrador cenetista. El motiu, sempre segons l'anarcosindicalista, va ser la informació sobre els operatius policials que CNT Portuaris publicava a les xarxes socials. "La policia es va posar en els accessos al port i no hi van deixar entrar ni els treballadors ", denuncia. En els dies posteriors, els empleats de la companyia en què treballa aquest sindicalista van patir nombrosos controls i registres policials, arribant en alguns casos a haver de ensenyar el mòbil als agents per si havien fet fotos o vídeos.

CNT va denunciar públicament aquesta situació. La reacció de la Guàrdia Civil va ser entrevistar-se amb els responsables de l'empresa d'amarratge, explica el sindicalista. El contingut de la conversa és desconegut per als empleats.

L'activitat a Twitter dels amarradors de la CNT, on han denunciat i informat dels
moviments de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, ha aconseguit una gran difusió. El nombre de seguidors del seu compte a la xarxa social ha passat en pocs dies de 1.300 a més de 31.300 seguidors, superant de llarg el seu sindicat mare de Barcelona i el confederal.

Un mes vivint en "cubicles"

El secretari de l'OEPB creu que "és impossible" que els agents estiguin bé en "cubicles", i que les seves "condicions no són bones". "Els ha d'afectar psicològicament", opina Deop. El sindicalista afegeix que aquesta situació no és agradable per a ningú.

Moby Dada, el vaixell de Piolín, es troba en una terminal amb un contorn de seguretat privada i els treballadors entrevistats no han tingut cap problema amb els agents que hi dormen.

Públic va intentar entrevistar treballadors al port de Barcelona però l'Autoritat Portuària no permet l'accés als periodistes des del 20 de setembre, per la presència dels dos vaixells que hi allotgen els agents policials.