Público
Público

El Bicing amplia horari fins a les dues de la nit

El servei, que pujarà de preu a partir de demà, manté una clientela fidel

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

Xavier Trias va insistir molt quan era a l'oposició que calia repensar el servei de Bicing i, a poc a poc, els canvis van agafant forma. La tinent d'alcalde d'Economia, Sònia Recasens, va explicar ahir una nova modificació que s'afegeix als reajustaments que ja s'han aprovat aquests dies. A partir de demà, els dies laborables el servei de Bicing estarà obert fins a les dues de la matinada, en lloc de fins a mitjanit, com passa actualment. Els caps de setmana i les vigíles de festiu el servei continuarà funcionant ininterrompudament, com passa ara.

Aquesta ampliació d'horari, segons va explicar Recasens, no suposarà cap despesa addicional per a l'Ajuntament de Barcelona ni tampoc per a l'usuari. Recasens va dir que desconeixen quantes persones usaran el Bicing durant aquestes hores nocturnes, però es preveu una xifra elevada, ja que el metro tanca a mitjanit. Actulalment, entre les 23.30 i les 00.00 el Bicing té 1.500 usuaris a tota la ciutat. Al matí, el servei es reobrirà a les 5.00.

Els caps de setmana i les vigílies de festiu seguirà funcionant les 24 hores

Si l'ampliació de l'horari és la bona notícia per als usuaris del Bicing, la mala és sens dubte l'increment del cost. Aquest any passarà de costar 35 euros als 44 (amb una nova assegurança inclosa) i aquesta dinàmica possiblement continuarà l'any vinent. El nou equip de Govern va justificar que cada usuari del transport públic paga amb el bitllet un 40% del servei, mentre que en el cas del Bicing només cobreix el 23,5%. L'objectiu és arribar fins al 40% per reduir la despesa pública d'aquest servei. El Bicing li costava a l'Ajuntament de Barcelona 15 milions d'euros, però aquesta xifra ja ha baixat fins als 13,5 milions. Amb les noves tarifes, la despesa pública serà de 13 milions.

Recasens va pronosticar que el fort increment de les tarifes no provocarà que els usuaris es donin de baixa, ja que la xifra està 'consolidada'.

El 2011 es tanca amb un 30% més de viatges que l'exercici anterior

El Bicing va néixer l'any 2007 i va arrelar de seguida entre els barcelonins. L'any 2009 hi havia 190.000 abonats, que és el màxim que ha tingut el servei. Actualment n'hi ha 120.723 i la xifra ja no varia gaire d'un any a l'altre. Aquesta consolidació ha anat acompanyada d'un major ús del servei. Si el 2010 hi havia 5,16 usos diaris de cada bicicleta, aquest any la xifra ja era de 6,74, un 30% més. Els quilòmetres recorreguts també han augmentat i han passat de 30.103.750 l'any 2010 a 39.329.132 el 2011.

Però encara que els abonats s'hagin consolidat, el servei no pararà de canviar. L'Ajuntament busca noves vies per continuar abaratint el cost públic del servei i ja estudia des de fa setmanes la possibilitat d'incloure publicitat. Els serveis jurídics estan comprovant quina és la millor fórmula i, segons sembla, el més probable és que la publicitat s'inclogui al parafanc de cada una de les 6.000 bicicletes que integren la xarxa i no pas a les estacions. Actualment n'hi ha 420.

Recasens va destacar que des que es va modificar el software del servei les incidències dels usuaris han baixat 29,7%, cosa que prova 'una major fiabilitat i robustesa', segons la regidora.

A part de la publicitat, que es decidirà en els propers mesos, un altre canvi que pot modificar el servei és el sistema de cobrament. Actualment es paga un import anual i un petit recàrrec quan el ciclista supera els 30 minuts dalt de la bicicleta. Sobre la taula hi ha una alternativa que és cobrar en funció de l'ús que fa cada ciutadà.

Finalment, el darrer canvi que estudia el nou govern en l'ús de la bicicleta sobrepassa el servei del Bicing. Trias té la intenció de matricular totes les bicicletes de la ciutat, per poder tenir un cens fiable i també per facilitar els tràmits quan hi ha un accident. De tots els canvis previstos, però, aquest és el que està més verd. Fa anys es va començar a aplicar un sistema de marcatge de bicicletes, però no va acabar de funcionar.