Este artículo se publicó hace 13 años.
La Generalitat serà determinant en la gestió de l'aeroport del Prat
El Govern i els municipis tindran competències per decidir tarifes
Públic
Les comunitats autònomes seran "determinants" en la gestió dels aeroports, i en el cas de Madrid i Barcelona disposaran de llibertat tarifària. Aquest canvi de model en la gestió aeroportuària ha estat possible per l'acord assolit ahir al Congrés dels Diputats pels grups parlamentaris del PSOE, CiU i ERC. En els aeroports de caràcter singular, podran participar-hi també les administracions locals. Avui, el Senat té previst aprovar la reforma de la Llei de Seguretat Aèria, que conté una esmena fonamental, que és la que dóna el suport financer al nou model de gestió aeroportuària. El text té, segons els càlculs del PSOE, el suport de CiU, ERC, el PNB, BNG i la majoria del grup mixt.
La moció aprovada ahir al Congrés va ser presentada per ERC. Estableix que s'atorgui llibertat de tarifa tant a l'aeroport de Barajas com al del Prat perquè fixin els preus de les taxes aeroportuàries aplicables en aquestes instal·lacions, d'acord amb les directives europees. L'acord estableix el paper rellevant de les administracions autonòmiques i locals per "defensar amb eficàcia els seus interessos". Igualment es preveu la participació conjunta de totes les administracions i el capital privat, a través dels concursos públics que es convoquin per a l'explotació dels aeroports.
Ridao: "El model aereoportuari estava centralitzat i era insuficient"
La moció va ser defensada pel diputat d'ERC Joan Ridao, que va destacar que el model aeroportuari espanyol era ja un "model del passat", que estava plenament "centralitzat" i que s'havia convertit en un "model insuficient" i contrari a les regles de la competència. L'acord és, segons el parer del seu defensor, "històric", perquè concreta el futur model de gestió descentralitzat i competitiu amb una participació determinant de les comunitats autònomes. La moció també va rebre el suport del BNG, mentre que el PNB s'hi va abstenir i el PP s'hi va oposar.
Termini de tres mesosEn la interpel·lació feta per ERC el 26 de gener passat sobre el futur del model de gestió aeroportuària que projecta el Govern espanyol, i que ha donat lloc a aquesta moció, es demanava, entre altres coses, que l'executiu adopti en el termini de tres mesos un nou model de gestió aeroportuària obert i competitiu d'acord amb la directives europees.
El Senat donarà avui llum verda al suport financer del nou model de gestió
La primera conseqüència de l'acord assolit ahir al Congrés es reflectirà avui al Senat. El ple donarà llum verda a la reforma de la Llei de Seguretat Aèria, amb una esmena que dóna el suport financer al nou model de gestió aeroportuària.
Dos tipus d'aeroportsL'esmena dissenya el model de tarifes per als dos tipus d'aeroports que hi haurà a partir d'ara: els concessionats a una empresa privada (és el cas de Barajas i el Prat) i els gestionats per societats filials, en les quals tindran participació les comunitats. Els primers, d'explotació totalment privada, tindran preus establerts pel mateix operador, encara que en alguns casos l'Autoritat Estatal de Supervisió podrà fer arbitratge. Per als segons, els gestors podran proposar descomptes, recàrrecs i bonificacions per adaptar cada aeròdrom al seu mercat potencial.
La nova Llei de Seguretat es completarà amb el desenvolupament reglamentari que aprovi el Govern central, i que definirà amb precisió el nou model aeroportuari. D
Comentarios de nuestros suscriptores/as
¿Quieres comentar?Para ver los comentarios de nuestros suscriptores y suscriptoras, primero tienes que iniciar sesión o registrarte.