Cargando...

El bo de lloguer jove: una gimcana burocràtica que no impulsarà l’emancipació

Enmig de nervis i presses, només el primer dia ja hi va haver unes 15.000 sol·licituds tot i que s'atorgarà a menys de 10.000 persones. Les organitzacions critiquen que es tracta d'un "pedaç" que no servirà per revertir una taxa d'emancipació del 17%, de les més baixes en les últimes dècades, i assenyalen a la regulació dels lloguers i mesures contra la precarietat laboral com dues receptes estructurals que sí que hi contribuirien

Publicidad

La façana d'un edifici de l'Eixample, a Barcelona. - Blanca Blay / ACN

barcelona, Actualizado:

Els Jocs de la Fam, una loteria o una tómbola són alguns dels conceptes amb què els joves parlen de les ajudes de lloguer de l’Estat de 250 euros. I veient com s’han acabat en menys de 24 hores, és comprensible. Es poden demanar fins el proper 17 de juny, però més de 15.000 persones ja ho van fer el primer dia -aquest dimecres- perquè es donaran per ordre de petició fins a exhaurir el finançament i ja es preveia que volarien. El Departament de Drets Socials donava per acabada la suma total el mateix dimarts al vespre.

Publicidad

'Jocs de la fam' o 'loteria': S'atorgava per ordre de petició

Click to enlarge
A fallback.

Conscients d’això, alguns ja estaven preparats davant de l’ordinador el dia 8 a les nou del matí, quan s’obria el termini. "Sembla que estiguem comprant entrades per un concert quan estem parlant d’un dret bàsic", denuncia Julia Rosanna Sánchez-Valverde, presidenta del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC).

I és que les dades no deixaven marge per l'optimisme: Cobrirà al voltant de 9.500 joves, quan a Catalunya n’hi ha més d’un milió d’entre 18 i 35 anys, els candidats a demanar-lo. L’objectiu de l’ajuda era fomentar l’emancipació i per això hi podien optar tant els que ja estan llogant un pis com els que encara visquessin amb la família i es volguessin independitzar, amb el compromís de subscriure un contracte de lloguer en els propers mesos. La rapidesa amb què s’han exhaurit, però, ha convertit de facto en impossible aquesta opció.

Publicidad

Crònica d'un desastre anunciat

Des del principi, es va tractar d’un desastre anunciat. Després d’una proclama grandiloqüent a finals de l’any passat per part del Govern espanyol, en pràcticament sis mesos no hi ha hagut notícies. Ha estat el temps en què les comunitats autònomes han hagut d’adaptar el marc estatal i impulsar les seves pròpies convocatòries. Catalunya ha estat la primera en obrir el termini.

Els topalls màxims del lloguer són inferiors a la mitjana

Publicidad

Fins aquí tot bé. El problema va ser quan es van anunciar les bases amb una setmana d’antelació respecte a l’obertura de la convocatòria amb una sèrie de requisits i documentació que, d’una banda, són difícils de preparar en una setmana i, de l’altra, a simple vista, qualsevol persona menor de 30 anys sap que són complicats de complir i justificar. "No contempla moltes realitats que sent un ajut per a joves era imprescindible que ho fes", assenyala l’Elisabet. La primera, els topalls fixats pel lloguer, per sota de la mitjana: Són 900 euros a la ciutat de Barcelona, 650 a la resta de la demarcació i també a la de Girona, i 600 a les demarcacions de Tarragona, Lleida i Terres de l’Ebre.

Es podia optar a l'ajuda pel lloguer d'una habitació, però no estava clar com justificar-ho

Publicidad

Una altra base més encertada estableix que es podrà optar a l’ajuda pel lloguer d’una habitació. Això, que a priori semblava molt més adequat a la realitat de joves i no tan joves, topa amb un text que no aclareix com demostrar-ho i deixa entreveure que no hi havia polítics ni tècnics menors de 35 anys en el disseny d’aquesta política. Molt poca gent té un contracte d’habitació que demostri exactament la quantia pagada cada mes, com deixava entreveure el text. La majoria simplement té un contracte de pis i el pagament es fa a través d’un compte bancari comú.

La Mariona, precisament, pensava que en quedava fora perquè ella està en un pis de 700 euros, només 50 per sobre del límit establert per Girona: "Feia molts dies que estava pendent i preparant-ho tot per demanar-ho", lamenta en una trucada amb Públic. Tot i així, va intentar demanar-ho igual, perquè realment ella lloga una habitació, encara que no tingui un contracte a part.

Publicidad

La majoria de joves no estan empadronats al pis perquè no ho necessiten

Un altre requisit difícil de complir en una setmana és estar empadronat. La majoria de joves no ho estan, per diferents motius, però majoritàriament perquè en moltes situacions no saben fins quan estaran en aquell pis o bé perquè prefereixen seguir empadronats al barri o ciutat d’origen per mantenir el centre de votació o d’altres serveis.

Publicidad

Sense impacte en l'emancipació

Es tracta d’una gimcana burocràtica que, a més, no ajudarà a impulsar l’emancipació. "Hi pot haver persones que se’n beneficïin, però amb unes xifres tan minses i la poca eficiència d’aquesta política pública, no suposarà una millora de l’emancipació en general", sosté Enric Aragonès, portaveu del Sindicat de Llogateres. Altres mesures similars, com les ajudes per joves durant el govern de José Luis Rodríguez Zapatero o una duta a terme a França, van encarir de facto el mercat de l’habitatge.

Sense una regulació dels lloguers, l’ajuda podria provocar l'encariment dels preus

Publicidad

En el cas del país veí, 80 cèntims de cada euro destinat va anar a mans dels arrendadors, i només 20, als llogaters. "Això no és eficient, perquè només una cinquena part de la despesa pública acaba beneficiant a qui tu vols", afirma Aragonès. Per tot plegat, les organitzacions adverteixen que sense una regulació dels lloguers, l’ajuda podria acabar fent que s’encarissin els preus. Tot i això, el baix finançament destinat a aquesta ajuda fa dubtar el propi sindicat de l’impacte global que pot tenir al conjunt del mercat.

Això, d’entrada, ja és una barrera pels joves per accedir al dret a l’habitatge, recorda la presidenta del CNJC. L’organització reclama, també, augmentar el parc de l’habitatge públic i que almenys un 30% es destini pels joves. Sánchez-Valverde apunta que els que rebin l’ajuda se’n veuran beneficiats, "podran estalviar", però lamenta que quan finalitzi, d’aquí a dos anys, "no s’haurà arreglat la situació".

Publicidad