Público
Público

Catalunya continua per davant de Madrid en volum d'espectadors i recaptació de macrofestivals el 2022

Tot i el creixement dels festivals madrilenys, els grans esdeveniments catalans marquen la diferència i encara s'imposen en volum d'assistents

Públic assegut a l’amfiteatare d'un escenari del Primavera Sound. ACN/Jordi Borràs

ACN,Públic

La música en viu de pagament va sumar 4,2 milions d'espectadors a Catalunya l'any 2022 i una recaptació a taquilla sense precedents, de 86,5 milions. Es tracta de les dades de l'Anuari SGAE 2023, que confirmen que es torna a situar lleugerament davant de la Comunitat de Madrid en volum d'espectadors, amb 42.684 més, i supera encara més àmpliament els seus 75,1 milions de recaptació. 

Però el que marca la diferència especialment són els macrofestivals, els esdeveniments de més de 10.000 assistents: Catalunya va sumar 688.764 espectadors, 62.000 més que a Madrid, si bé els darrers anys la diferència s'ha anat estrenyent. D'altra banda, el saldo d'espectadors de concerts ordinaris i festivals mitjans continua sent favorable a Madrid, que acapara el 25% dels concerts que se celebren a tot l'Estat.

Catalunya s'ha refet del sotrac de la pandèmia pel que fa a concerts i les xifres baixes de 2020 i 2021. L'any passat en va acollir 13.642, un miler més que l'any 2019. Això no obstant, segueix lluny de Madrid, que també supera el seu registre de 2019 i amb gairebé 25.000 concerts pràcticament dobla els que es fan al principat. Aquesta comunitat acull històricament el 25% de tots els concerts que se celebren a l'Estat, un de cada quatre.

Pel que fa al nombre d'espectadors de concerts, Madrid també guanya, però no en la mateixa proporció. I és que equilibren la balança les sales i recintes de més gran capacitat de Barcelona com l'Estadi Olímpic, el Palau Sant Jordi o Parc del Fòrum, que permeten sumar més públic amb menys concerts. La Comunitat de Madrid va registrar tan sols 20.000 espectadors més de concerts: 3,53 milions per 3,51 milions de Catalunya.

En els darrers anys, la comunitat madrilenya ha anat creixent en nombre de festivals i d'aforaments d'alguns dels que ja existien i la diferència de públic de macro festivals s'ha anat fent més estreta. Però els grans esdeveniments catalans com Primavera Sound, Sónar, Cruïlla i Barcelona Beach Festival encara s'imposen en volum d'assistents.

En el conjunt de l'Estat és el País Valencià qui acumula més espectadors de macro festivals, concentrant 2 de cada 10 espectadors. Dels 5,5 milions d'espectadors que reuneixen aquest tipus d'esdeveniments de l'any passat, 1,03 corresponen a festivals valencians. 

Record històric de facturació

Per la indústria del directe a Catalunya els 86,5 milions són un rècord històric, que se situa més de 10 milions d'euros per sobre del 2019, el darrer abans de la pandèmia i que ja va ser el de més recaptació registrat fins aleshores. Catalunya i Madrid són en aquest ordre les comunitats amb més recaptació el 2022, sumant juntes quasi el 36% de la facturació de la música en viu a tot l'Estat, prop de 162 milions d'euros. Destaca el cas d'Andalusia que, amb més públic que ningú (4,3 milions i el 17,7% del conjunt), obté una facturació menor a les altres dues: 62,2 milions d'euros.

La veu dels festivals

Dos dels festivals amb més públic i trajectòria a Catalunya com Sónar i Primavera Sound celebren el bon moment que viu el sector i la recuperació després del parèntesi de la pandèmia. “El 2022 va ser un gran any per a tots perquè tothom tenia ganes de tornar a la presencialitat; la pandèmia ha sigut una gran validació d'aquest model com a forma d'oci, i això no ha passat en totes les indústries culturals”, assegura el CEO de Sónar Ventura Barba. “Hi ha festivals perquè el públic vol que n'hi hagi”, hi afegeix el director de comunicació del Primavera Sound, Joan Pons.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?