Público

Set vies verdes de Catalunya per descobrir territori aquesta tardor

La tardor és un bon moment encara per gaudir de les activitats a l'aire lliure, abans que arribin els primers freds de debò: us recomanem rutes que ressegueixen el camí que antigament feien alguns trens

L'oferta de la comarca gira entorn de la natural, com la Via Verda del Val del Zafán
Indret de la Via Verda del Val del Zafán. Turisme Baix Ebre

Les Vies Verdes recorren infraestructures ferroviàries en desús, itineraris cicloturistes i senderistes que ressegueixen el camí que antigament feien alguns trens. Les que estan reconegudes com a tal garanteixen l'accessibilitat i la universalitat d'usuaris, sense límits d'edat o capacitat física.

La tardor és un bon moment encara per gaudir de les activitats a l'aire lliure, abans que arribin els primers freds de debò. Per això, us proposem descobrir (o redescobrir) territori aquesta epoca de l'any, sigui a peu o en bicicleta, a través d'aquestes rutes. En destaquem set principals, la majoria de les quals compten amb l'anomenada Guia de Viatge. Les trobem a Girona i a les Terres de l'Ebre, i també saltem al Berguedà.

També cal destacar la ruta Pirinexus, una xarxa cicloturística més recent de 366 quilòmetres, i que comunica la província de Girona amb el territori francès. Uneix la Costa Brava amb els Pirineus passant per Ripoll, Girona, l'estany de Banyoles, les illes Medes, els aiguamolls de l'Empordà, la fageda d'en Jordà o Empúries.

Via Verda Val de Zafan - Terra Alta

Arranquem a les Terres de l'Ebre, on trobem dues Vies Verdes. La primera és la de Via Verda Val de Zafan - Terra Alta, en la qual se circula pels paratges que amaguen la serra de Pàndols i el Parc Natural dels Ports, en un itinerari de 23 km. Aquest territori agrest de l'extrem sud de Catalunya destaca per la presència d'ametllers i pinedes, donant una imatge molt particular a un recorregut on fins a l'any 1937 van circular trens.

L'itinerari porta als senderistes o ciclistes fins a l'entorn de Fontcalda i als Estrets de Dalt, entre les penyes del qual s'esmuny el riu Canaletes. La Via Verda Terra Alta arriba a terres aragoneses, i ho fa amb estampes particulars, també través de túnels i viaductes que li donen un encant molt especial.

Via Verda Val de Zafan - Baix Ebre

Poc després de la Via Verda de la Terra Alta, també es va fer oficial la Via Verda Val de Zafan - Baix Ebre. Arrenca a la llera del riu Canaletes fins al delta de l'Ebre, agafant el relleu de la via verda anterior, amb un total de 25 quilòmetres. Acostumats a aquest terreny en altres èpoques de l'any, descobrir l'Ebre a la tardor pot ser un nou punt de vista per a molts.

En aquest cas, discorre entre dos parcs naturals del Delta de l'Ebre i els Ports, en zona declarada Reserva de la Biosfera, i té la seva fi a la Tortosa, a través de paisatges meravellosos de la desembocadura de l'Ebre. Destaca especialment el conjunt històric de la ciutat de Tortosa, amb especial atenció per la seva catedral gòtica.

Via Verda del Carrilet de la Cava

De menys distància però igual encant és la Via Verda del Carrilet de la Cava, un agradable passeig entre cítrics i arrossars pel Parc Natural Delta de l'Ebre, que a la tardor gaudeix també d'un encant especial. Es tracta d'una ruta pràcticament sense desnivell, adaptada a tota mena d'usuaris, i que transcorre sobre asfalt, per la qual cosa és ideal per gaudir amb calma i amb canalla.

És un itinerari 7 quilòmetres que s'inicia als afores de la ciutat de Tortosa, on trobem l'edifici del Carrilet de la Cava, i transcorre paral·lela al canal de reg del marge esquerre del riu Ebre. En el recorregut trobem diferents elements que pertanyien a la via: ponts, edificis de baixadors, antiga estació, etc. Un ambient acollidor i agradable, que tenyit dels colors de la tardor és converteix en una activitat ideal per aquestes èpoques.

Via Verda del Carrilet Olot

I d'un carrilet a l'Ebre a un a les Comarques Gironines, perquè també és ressenyable la Via Verda del Carrilet, la primera de les quals recorre el camí que abans feia el ferrocarril que anava de la capital provincial fins a Olot. Ens permet gaudir de la riquesa del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. I evidentment també de la ciutat de Girona, on acaba el recorregut.

Via Verda del Carrilet d'Olot a Girona
Via Verda del Carrilet d'Olot a Girona. Consorci de les Vies Verdes de Girona

El carrilet era un modest tren que anava per una via molt estreta, de 54 quilòmetres de longitud, passant per la zona volcànica garrotxina. Però va arribar a ser la principal artèria de comunicacions de les comarques de la Garrotxa, la Selva i el Gironès, fins als anys seixanta. El terreny té encant durant tot l'any, però gràcies als seus boscos i indrets naturals, la comarca amb uns colors especials i vibrants durant la tardor.

Via Verda del Carrilet Girona - Sant Feliu de Guíxols

Una altra Via Verda enllaçada és la del Carrilet, en aquest cas seguint fins a Sant Feliu de Guíxols, i partint de Girona. Es preveu que en un futur s'uneixi també a la Via Verda Camí de Ferro, de tal manera que hi haurà un gran recorregut de vies verdes que ens permetrà recórrer 135 km des del Pirineu fins a la Costa Brava.

Es tracta d'un ferrocarril que s'utilitzava especialment pels gironins per anar des de la capital de la comarca fins a les platges de la localitat empordanesa, a través del qual veurem paissatges de tardor ben diferents. Una bona ruta per conèixer des de l'interior de Catalunya, passant pels paratges mediterranis del Baix Empordà. I arribant finalment a les magnífiques i bucòliques platges de la Costa Brava, recorrent un total de 39 km.

Via Verda del Ferro i del Carbó

I una darrera Via Verda gironina que recomanem aquesta tardor és la del Ferro i del Carbó, un trajecte de 12 km. Arranca des de Ripoll i el seu monestir de Santa Maria, i avança fins a les mines d'Ogassa, passant per Sant Joan de les Abadesses. El territori pel qual circulen ciclistes i senderistes (està tancada a vehicles motors) és d'ensomni, i lliga perfectament amb els colors càlids de la tardor.

El recorregut segueix les vies del Ter, que va servir per marcar el camí de diversos ferrocarrils. Aquest riu de gironí es ressegueix per diverses comarques, també des del Pirineu fins a la Costa Brava. La ruta ens ofereixi així un ventall de paisatges, que durant la tardor prenen encara més contrast, i que ens faran la ruta més entretinguda.

Via Verda del Llobregat

I acabem al Berguedà, amb una Via Verda de les quals no disposa de guia de viatge oficial, però que paga la pena conèixer. Es tracta de la Via Verda del Llobregat, un recorregut de 5 km i molt fàcil, una ruta lineal sense desnivell que ens portarà del pont de Pedret i l'església de Sant Quirze de Pedret (Cercs), a tocar de Berga, fins a l'antiga colònia de Cal Rosal. Circula tot al costat del riu i hi trobem 3 túnels.

El pont de Pedret, a vista de drone
El pont de Pedret, a vista de drone. Aleix Camprubí i Pont

L'antic ferrocarril de Manresa a Berga es va projectar a finals del s. XIX, i va arribar a la colònia Rosal l'any 1887, però la línia ferroviària es va clausurar el 1972 a causa de la construcció de l'embassament de la Baells. Es pot complementar amb la visita guiada a l'església o seguir el pont de Pedret amunt, continuar uns 600 m més d'antic traçat de ferrocarril fins a arribar a la passarel·la dels pescadors.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?