Público
Público

Convoquen una vaga cívica pel cost dels transports

Una usuària va proposar repetir l'experiència de la vaga de tramvies del 1951 

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

A través de les xarxes socials, un grup de ciutadans ha convocat per a la jornada d'avui una vaga d'usuaris del transport públic, en resposta a una pujada de preus sense precedents (un 12% en el cas de la T-10 i un 38% en el cas del bitllet senzill).

L'espurna va saltar a Twitter, quan el passat 19 de desembre una usuària va proposar repetir la iniciativa de la vaga de tramvies del 1951, quan els usuaris van deixar de fer servir els tramvies durant dues setmanes en protesta per l'augment dels preus, que a més representava un greuge comparatiu amb el servei a Madrid. La vaga va finalitzar amb el cessament del governador civil i l'alcalde de Barcelona i l'anul·lació de la pujada.

L'espurna va saltar a Twitter i s'hi han sumat diverses assemblees de barri

Els convocants, als quals s'han sumat diverses assemblees de barri i la CGT, conviden la població a desplaçar-se a peu, en bicicleta o en transport privat compartit. A aquells que viuen lluny de Barcelona i no hi poden arribar sense transport públic els recomana que, un cop a l'àrea metropolitana, deixin d'usar-lo.

Des de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) van preferir no fer valoracions sobre aquesta iniciativa, a la qual ja s'han adherit més de 7.000 usuaris a través de Facebook.

La pujada de preus ha anat acompanyada de retallades en el servei. La freqüència de pas dels transports es veurà reduïda. Totes les línies de bus de barri, amb excepció de l'11 i la 106, deixaran de circular els diumenges i festius. Les línies de bus 58 i 75 deixaran de circular els caps de setmana i quatre línies més 31, 35, 105 i 158 quedaran eliminades.

Una pàgina web ven targetes T-10 amb descompte de fins al 50%

La Comissió de Veïns de la Bordeta és una de les entitats que ja planteja més mobilitzacions. La convocatòria de la vaga d'usuaris els va arribar després de la seva darrera reunió i Jordi Falcó, membre de l'associació, explica que no han tingut temps de discutir la seva adhesió, però que consideren que 'qualsevol reivindicació a favor del transport públic és un benefici per a la ciutat'. Amb l'aturada de circulació de la línia 91, Falcó assegura que 'el barri quedarà incomunicat'.

A la xarxa, a més de mobilitzacions, es proposen alternatives. Daniel Martínez i Guillem Mateos han creat el web Promobilletes, que ven títols de transport amb descompte. La solució que han trobat aquests dos enginyers de la UPC passa per buscar empreses que vulguin patrocinar part del preu de les targetes, que ells compren a preu habitual i envien per correu als compradors, a canvi d'adjuntar publicitat en l'enviament dels títols.

Actualment ja no queda cap bitllet disponible al web. Els primers bitllets es van vendre per preus que anaven des dels 4,10 fins als 8,80 euros, mentre que el preu de venda al públic de la targeta és de 9,25. Els primers bitllets, però, estaven patrocinats per Promobilletes. 'La disponibilitat de bitllets va associada al fet de disposar d'empreses que els patrocinin', expliquen els joves emprenedors.

Des de l'ATM expliquen que ja s'han posat en contacte amb els creadors de la pàgina i que estan estudiant la legalitat de la iniciativa. El que sí que asseguren és que les targetes no poden ser manipulades ni incloure-hi publicitat impresa.

La institució no ha deixat d'estudiar incloure publicitat en les targetes, cosa que ja havia fet anteriorment, però ara mateix ho descarta perquè, expliquen, no és compatible amb la distribució de les targetes, que s'imprimeixen en grans quantitats.