Público
Público

L'AVE supera el difícil examen de creuar el subsòl de Girona

Els dos túnels sumen 2,9 quilòmetres i han suposat una inversió de 279 milions d'euros

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

Després de 14 mesos tre­ballant a les entranyes de Girona, la tuneladora Gerunda va acabar ahir de perforar el segon túnel urbà de l'AVE de la ciutat, que fa 1,6 quilòmetres i va del sector del Parc Central fins al barri de Fontajau. L'obra finalitzada era complexa perquè la màquina ha hagut de baixar fins a 40 metres de profunditat per aconseguir passar per sota el riu Ter i no afectar cap habitatge dels barris de Fontajau, Güell i Devesa. Però a diferència de la que encara s'està fent a Barcelona, s'ha realitzat sense cap incident.

La perforació va començar l'abril passat, sis mesos després de finalitzar les del primer túnel urbà, de 1,3 quilòmetres, que transcorre del sector Mas Xirgu fins al Parc Central. Els dos túnels i l'estació de Girona costaran un total de 279 milions d'euros.

El pas següent per aconseguir complir el calendari fixat per Foment, que preveu que l'AVE circuli per Girona l'any que ve, consisteix a tirar endavant la construcció de l'estació, que serà provisional. La infraestructura definitiva, a més de l'alta velocitat, acollirà el tren convencional i l'estació d'autobusos.

La data d'execució, però, és encara una incògnita perquè també s'ha de posar en marxa el soterrament de tota la línia del tren convencional que travessa tot Girona, i per al qual Foment es va comprometre a destinar 350 milions d'euros ara fa un any.

Un compromís del qual ahir el ministre de Foment, José Blanco, que va presidir l'acte de finalització de les obres, no en va dir ni una sola paraula. Ni tampoc del reivindicat enderrocament del viaducte que travessa la ciutat. Perquè no es quedi tot en paper mullat, l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont (CiU), ja ha demanat una reunió amb el ministre en presència de tots els portaveus municipals.

Blanco sí que es va pronunciar sobre la caiguda de passatgers dels darrers mesos a l'aeroport de Girona, provocada per la manca d'acord entre la Generalitat i Ryanair perquè la companyia es quedi a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar. Per posar fre a aquesta situació, Blanco va anunciar un paquet de quatre mesures: la inversió de 30 milions addicionals fins al 2014, la rebaixa de taxes respecte a l'aeroport de Barcelona tot i que no va especificar-ne la quantitat, que actualment ja és d'un 30%, la creació de comitès de rutes a Girona i Reus per diversificar el nombre de companyies que hi operen i, finalment, treballar perquè Catalunya tingui 'una gestió més autònoma' dels aeroports.

El darrer compromís no ha agradat gens al Govern català, que ha recordat a l'Estat que la seva prioritat és el traspàs dels aeroports a la Generalitat. 'Mantenim la reivindicació. El traspàs està permanentment sobre la taula en les negociacions amb el ministeri', va deixar clar el secretari general de Territori i Mobilitat, Damià Calvet.

En el seu discurs, el ministre de Foment també va insistir, tal com ja va fer en la seva darrera visita a la ciutat de Girona, que el corredor mediterrani entre la frontera francesa i Algesires és una 'prioritat irrenunciable' del Govern espanyol per a la competitivitat del país.

Blanco va recordar que ja han dut a terme un pla de desenvolupament per a aquesta infraestructura i va anunciar que dilluns vinent es reunirà amb els consellers d'obres públiques de Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia perquè el projecte sigui una realitat.

També va qualificar de 'prio­­ritari' el desdoblament­ de la N-II entre Tordera i la frontera francesa, tot i que no es va referir a cap dels trams que estan paralitzats. 'Sabem que cal seguir actuant a la N-II i ho seguirem fent', va dir el ministre.

Però la realitat és que només s'ha acabat el tram que uneix Fornells de la Selva i Caldes, i aquesta mateixa setmana s'ha publicat al BOE la licitació del tram entre Caldes i Sils per un valor de 38,9 milions d'euros, una obra parada des de fa dos anys.