Público
Público

El tren a la Pobla de Segur es resisteix a morir

Una mobilització el 1984 ja va impedir el tancament de la línia

MERCÈ MARCH

Volem lo tren. Aquest era ja el lema que el 1984 va sortir al carrer i va aconseguir evitar que Renfe i el Ministeri de Foment tanquessin la línia de tren de la Pobla. També és el hashtag que avui, 28 anys després, es fa servir a les xarxes socials per denunciar que la reducció de freqüències, que a partir de dimecres imposarà Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), pot acabar suposant la seva desaparició.

Un miler de persones es van congregar dissabte a la Pobla de Segur (final del trajecte del tren regional Lleida-Balaguer-la Pobla) per donar suport a aquesta línia que uneix la plana amb els Pallars en dues hores, després que Ferrocarrils de la Generalitat anunciés, fa tot just deu dies, una retallada en el nombre de freqüències que hi circulen diàriament.

A partir de dimecres només hi haurà un tren i un trajecte en cada sentit al dia

A partir de dimecres, de Lleida a Balaguer es passarà dels vuit serveis d'anada i tornada a només quatre. I, fins a la Pobla, dels tres serveis diaris per sentit, en quedarà només un. Aquesta supressió de 12 viatges per dia suposa un estalvi anual d'un milió d'euros.

La infraestructura és explotada per FGC des del 2005, però el servei és gestionat per Renfe i Adif. El president de FGC, Enric Ticó, va culpar Renfe de l'elevat dèficit de la línia: 'Opera amb costos d'explotació fora de mercat, amb un sistema antiquat, car i ineficient que fa que el cost per viatger sigui de 46,9 euros'. Fonts de Renfe asseguren que durant aquests sis anys 'mai abans s'havien queixat que era car' i que, a principi de gener, FGC va avalar el pressupost que van presentar.

La Generalitat vol deixar clar que 'la línia no tancarà', ha dit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recorder. I reitera que hi haurà una reorganització per garantir les comunicacions amb els Pallars, amb línies regulars d'autobusos combinades amb el tren.

Una plataforma cívica tem que s'aprofiti la reducció per suprimir-lo

'A ningú se li escapa que deixar només un tren, i potenciar el transport públic per carretera, suposa un pas més per deixar morir aquesta línia', afirma l'alcalde de la Pobla de Segur, Lluís Bellera (ERC).

Pel Pallars, el tren és vital per a gent gran que s'ha de desplaçar a Lleida per anar al metge, a hisenda, als jutjats o per fer qualsevol gestió. I pels estudiants universitaris. 'Tenim la por que utilitzin l'excusa que l'agafem poc per tancar-lo, i per això ja vam haver de lluitar l'any 1984', assenyala Quimet Cortés, portaveu de la plataforma Volem lo Tren.

'Una línia amenaçada des del 1984 i que no va ser tancada ni pels governs de Madrid ni per Renfe pot ser condemnada a la desaparició per Ferrocarrils de la Generalitat', es llegeix en el manifest que s'enviarà al Govern, i que ja té més de 3.200 adhesions.

Maite Arilla, estudiant, n'és una usuària. Cada dilluns a les 6.40 h agafa el tren a l'estació de la Pobla per tornar amb el tren del migdia del dimarts a les 12.56 h. '¿No es podrien estudiar altres fórmules com ara reduir combois del tren entre Balaguer i la Pobla?', es pregunta.

Malgrat els 227.000 usuaris el 2011, el coeficient d'ocupació és menor del 10%, segons FGC. 'La gent del Pallars no som números', diu Lluís Bellera, de l'associació Promoció del Transport Públic (PTP).

PTP assegura que l'alt cost operatiu de la línia no és conseqüència de la baixa demanda sinó de la mala planificació. I lamenta que es qüestioni tot i transportar quatre vegades més viatgers que l'aeroport de Lleida-Alguaire, que té un cost de quatre milions d'euros.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias