Público
Público

TREBALLADORS BICING "Esperem que un ajuntament progressista doni suport a una reivindicació justa"

Els empleats de Bicing, servei de lloguer de bicicletes públiques de Barcelona, es queixen del sou i de treballar en condicions de nul·la seguretat. Des de Clear Channel no es pronuncien: "Estem en plena fase concursal, així que no podem dir res"

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

Una estació de Bicing.

Es va acabar el Bicing com a alternativa els dilluns de vaga al metro. Els treballadors de la bicicleta pública també han convocat aturades en les hores punta dels dilluns, dimecres, divendres, dissabtes i diumenges del mes de juliol. Es queixen de cobrar salaris "molt baixos" i de la "falta d'inversió en materials de prevenció de riscos laborals". La vaga té lloc ara perquè al setembre es donarà la nova licitació per 10 anys i els treballadors volen que les seves reclamacions s'escoltin com a mesura de pressió abans que es resolgui la nova licitació al setembre.

Les raons de les aturades es remunten a 2006, quan es va licitar per primera vegada el servei de Bicing. El sindicat CGT, en boca del seu portaveu, Carlos Navarro, explica que en l'estudi que l'Ajuntament va realitzar per obrir el concurs "va fixar el preu en 55 milions d'euros anuals i ho va adjudicar a Clear Channel per menys de la meitat". Concretament, 22.495.640 milions.

Els salaris  dels treballadors del Bicing oscil·len entre 750 i 900 euros al mes

"Preferim protestar abans que es condemni als treballadors a 10 anys més amb el mateix salari que tenen ara", es queixa Navarro. Dels més de 22 milions anuals de la licitació de 2006 es destinaven 4,3 a massa salarial. CGT, el sindicat majoritari en Bicing, denuncia que el 25% d'aquesta quantitat es reparteix entre 15 directius. Per tant, els mecànics i conductors cobren al voltant de 18.000 euros a l'any mentre els seus caps es queden amb una mica més de 58.000 anuals. "I la massa salarial ja és en sí mateixa molt baixa", assenyala el portaveu.

Els treballadors de nou ingrés cobren 700 € durant els dos primers anys. Navarro explica que la majoria són mecànics de 55 anys. Però en general els salaris oscil·len entre els 750 i els 900 euros, en funció de la categoria professional. "Les pagues extres es prorrategen i per això alguns salaris arriben als 1.100 €", explica Navarro.

Reivindiquen uns salaris justos que arribin almenys als 1.500 al mes, extres a part. Sobretot, diu el portaveu, "perquè fa 10 anys que tenen el salari pràcticament congelat". En comptes de parlar d'augments percentuals de la massa salarial, els treballadors prefereixen negociar "sous justos". "Si per arribar a aquests salaris justos els directius han de cobrar menys, que sigui així per equilibrar els comptes", conclou Navarro.

Prevenció de riscos laborals

A l'hora de recollir les bicis, els treballadors haurien de desplegar la rampa dels camions i posar els cons en la calçada per respectar el codi de circulació. "Però no posen mai ni les rampes ni els cons perquè han d'arribar a certs nivells de productivitat", relata Navarro. Si no és així, el portaveu assegura que l'empresa els pot acomiadar.

No és rara l'ocasió en què es pot trobar als camions de Bicing en doble fila. "S'obliga als treballadors a incomplir constantment el codi de circulació", acusa la CGT, que exigeix que els càlculs de les parades de cada ruta "es facin amb la llei de prevenció de riscos laborals i el codi de circulació a la mà".

Ningú assumeix responsabilitats

Els treballadors es queixen que ni l'Ajuntament ni l'empresa que té actualment la licitació donen respostes. La portaveu de la multinacional Clear Channel aclareix que tenen un "diàleg permanent" obert amb els treballadors des de la subrogació el passat 1 d'abril. Llavors, els treballadors van passar d'estar contractats per Movement, una subcontracta, a tenir una relació contractual directament amb l'empresa gestora del servei, Clear Channel. A més, l'executiu d'Ada Colau va aconseguir introduir en la licitació l'obligació de conservar a la plantilla que volgués continuar treballant en Bicing en cas que la licitació canviés de mans.

Els sindicats volen que l'Ajuntament modifiqui els plecs tècnics de la nova licitació

Clear Channel, malgrat presumir de diàleg, es renta les mans quant al futur de les condicions laborals dels treballadors. "Estem en plena fase concursal, així que no podem dir res" reitera la seva portaveu. Respecten el dret a vaga dels treballadors, però ara mateix treballen (o no, perquè això tampoc ho aclareixen) per presentar el projecte de cara a la nova licitació.

Davant el seguiment massiu de la vaga, en opinió dels sindicats, l'Ajuntament no té resposta. La regidoria de mobilitat remet a Barcelona Serveis Municipals, BSM, per conèixer l'afectació del servei. BSM s'até al comunicat informatiu del passat 7 de juliol en el qual explicaven als usuaris de Bicing el que podrien trobar-se en usar les bicicletes durant els aturs. A la pregunta de si l'empresa municipal valora les reivindicacions dels treballadors i es planteja apujar els sous que la licitadora hauria de pagar als treballadors, aquest diari no ha obtingut cap resposta.

Els sindicats volen que l'Ajuntament modifiqui els plecs tècnics de la nova licitació, en els quals es parla del Bicing 2.0, d'ampliació de parades i nombre de bicicletes o estacions mixtes per bicis elèctriques i analògiques, no es parla però de millores per als treballadors. "L'Ajuntament pot utilitzar una argúcia legal per augmentar el percentatge de massa salarial i no seria una pujada exagerada" planteja Navarro.

El portaveu de CGT nodreix l'esperança que "empresa i Ajuntament entrin en raó", especialment perquè segons el sindicat, "un ajuntament progressista no pot fer oïdes sordes a una reivindicació justa". Per si de cas i de moment, recomana als usuaris que vulguin recolzar la vaga que no usin el servei en els dies d'aturades.