Público
Público

Un bulevard nàutic integrarà el port de Badalona a la ciutat

L'ajuntament projecta un canal condicionat a la construcció de pisos a la zona

MARC USTRELL

La decadència en què havia semblat entrar un dels projectes urbanístics més importants de l'àrea metropolitana i la por que el barri del Gorg es convertís en l'erm de Badalona comencen a esvair-se. Després de dos anys de respostes enigmàtiques sobre el futur del port, el consistori badaloní veu ara possible la construcció d'un canal que faci possible integrar el port a la ciutat, amb l'esperança que es converteixi en un eix dinamitzador de tota la zona.

Fins ara, ni la construcció de dos ponts als carrers de la Indústria i del Progrés ni l'arribada de la línia 10 del metro al mes d'abril havien estat suficients perquè els badalonins veiessin l'entorn del port com una nova proposta per revitalitzar la zona.

El projecte definitiu ha experimentat alguns canvis respecte a la proposta inicial. En aquest sentit, es descarta la construcció d'un gran viaducte per elevar la via del tren i s'aposta per un vial més baix que no afectarà la circulació ferroviària. Aquestes rectificacions, malgrat impedir el pas dels velers pel canal, permetran reduir a la meitat els divuit milions d'euros que costaria el viaducte, per on també hi ha de circular el tramvia.

Els mesos vinents serviran per decidir quin mètode constructiu s'utilitza per a l'estructura i per determinar quantes embarcacions podran passar per sota.

Els dubtes sobre la construcció del canal han acompanyat l'alcalde de Badalona, Jordi Serra (PSC), des que va prendre possessió del càrrec l'abril del 2008. En aquell moment va anunciar que el consistori es plantejava descartar el projecte i substituir-lo per una nova rambla verda. La intenció de l'ajuntament era 'estalviar temps i diners', una idea que no va agradar gens a l'arquitecte del port de Badalona, Manuel de Solà-Morales, que ha assegurat en diverses ocasions que, sense el canal, la infraestructura perdia sentit.

Al llarg dels 300 metres que endinsen el port a la ciutat fins a tocar del Pavelló Olímpic, s'hi ha de desenvolupar un bulevard nàutic envoltat de 2.000 habitatges d'alt estànding i, per tant, suprimir el canal hauria significat indemnitzar les immobiliàries que havien comprat els solars.

Per ara, les tanques per delimitar els terrenys on s'ha projectat el canal encara representen un escull per als veïns de la zona, però l'anunci de Jordi Serra ha significat una entrada d'aire fresc després de sis anys d'incertesa als barris del Gorg i del Front Marítim, quan van començar les expropiacions en aquest punt. El 2008, el president del PP de Badalona, Xavier García Albiol, va comparar els solars propers al port amb territoris bombardejats a la Segona Guerra Mundial en un vídeo titulat Gorg: zona zero, i fins i tot va forçar la convocatòria de dos plens extraordinaris.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias