Cargando...

CORONAVIRUS

Com seran els cinemes del futur (pròxim)?

Grans sales, propostes immersives i prescripció als espectadors són alguns dels elements que, segons els experts, es consolidaran en un escenari incert marcat per la pandèmia.

Publicidad

Sala dels cinemes Verdi el primer dia d'activitat després de la decisió del TSJC per reobrir. MAR VILA / ACN

barcelona,

En un futur que de moment es dibuixa sense vacuna contra el coronavirus, són molts els costums i hàbits que han de canviar. Entre ells, la proposta de les sales de cinema, cridades ara a convèncer uns espectadors a priori amb més seguretat i comoditats a casa seva. Els reptes són tants com les incògnites en un escenari on per sort també hi ha certeses i girs de guió inesperats, com la imposició de la Generalitat de tancar, tombada més tard per un revés judicial. Entre tanta acció, els cinemes tenen molta feina al davant si volen sobreviure a la pitjor pel·lícula de terror que mai haguessin imaginat.

Publicidad

Tarrazón considera que la producció cinematogràfica de les plataformes en 'streaming' viu una "bombolla" que perd més diners dels que genera

Click to enlarge
A fallback.

Respecte a això, el president del Gremi d'Empresaris de Cinemes de Catalunya, Camilo Tarrazón, considera que la producció cinematogràfica de les plataformes en streaming viu una "bombolla" que perd més diners dels que genera. Assegura que són models que gasten en producció tot el que ingressen i que tenen una quantificació en forma de subscripcions, no de taquilla, de manera que es tracta de "models que encara han de demostrar si són sostenibles".

Derrocar el 'home-cinema'

D'aquesta manera, la forma de sobreposar-se a les plataformes passarà segons Luzón perquè el cinema del futur aposti entre d'altres pel "gran espectacle, per derrotar les tecnologies home-cinema en el seu terreny, amb més mitjans, més imaginació, més qualitat d'imatge i so". Tanmateix considera que el cinema sempre tindrà un racó per aquelles propostes més experimentals i arriscades que s'escapin del que amenaça en convertir-se en la fórmula magistral del consum en plataforma.

Publicidad

S'imposarà l'experiència cinematogràfica d'immersió en espais grans

Tarrazón auspicia que el futur de les sales passarà per "enormes inversions" i a on la sala sense mitjans no tindrà sentit. El que s'imposarà serà l'experiència cinematogràfica d'immersió en espais grans. Per a ell, qualsevol pel·lícula en aquest format serà molt més impactant que una cinta consumida en el format domèstic, de forma que els espais hauran d'estar molt ben equipats, amb pantalles que desbordin l'experiència dels consumidors, i donar un servei excel·lent amb comoditats i que "doni les condicions per superar les barreres que implica sortir de casa".

Publicidad

Respecte al cinema immersiu, considera que no té per què guanyar pes, donat que en les sales de cinema s'han fet moltes proves, "però no totes han tingut gaire èxit, ni el cinema en 3D acaba de ser un producte atractiu per l'audiència, perquè té mancances de narrativa pròpia". Davant d'això considera que la narrativa és la clau en la construcció del relat audiovisual i és el que fa que la història avanci: "Fer narratives immersives serà tot un repte!".

Religió col·lectiva

Com a fenomen de religió col·lectiva, el cinema a la sala seguirà tenint un valor diferencial. Luzón en remarca la pervivència dels vells usos socials lligats a l'experiència d'anar al cinema "per compartir unes hores que inclouen també un abans i un després de la projecció a la sala fosca, amb tot un protocol de costums i converses, en el que la pel·lícula fa d'element cohesionador".

Publicidad

"Hi ha moments en què la màgia del cinema crea sinergies i complicitats compartides com quan a tots els espectadors se'ns escapa un sospir en el moment que es resol una escena de màxima tensió o un crit d'esglai davant d'un ensurt en una pel·lícula de por, o, fins i tot, un aplaudiment general i col·lectiu per premiar un final feliç o un càstig adequat pel dolent de tot", exemplifica Luzón. Ella considera que segurament són aquests moments els que compensen les incomoditats que pot provocar la presència física a la sala, com la mascareta.

Venda anticipada i 'business intelligence'

Tarrazón considera que els cinemes s'han de convertir en prescriptors, és a dir, proposar descobriments cinematogràfics als seus clients

Publicidad

Tant des de les sales com des del món acadèmic resulta complicat imaginar noves mesures que les sales podrien dur a terme per conviure en un món de pandèmia més enllà de les que ja prenen, com el distanciament i les mascaretes: "Moltes ja estan implementades, com la venda anticipada i la tria de seient a la sala, el que fa que puguis conèixer amb antelació on estaràs situat davant la pantalla abans d'arribar a la sala de cinema".

Un model econòmic sostenible

En aquest sentit, per a Tarrazón el repte més gran de les sales serà construir un model econòmic sostenible davant les greus restriccions imposades pel coronavirus: "Les mesures sanitàries, a banda de tenir un cost, impliquen tenir menys sessions i més temps de neteja i ventilació. Fer menys sessions és reduir la capacitat productiva, i tenir menys aforament".

Publicidad

Els experts descarten que els autocinemes es consolidin com una alternativa

Sobre els auto-cinemes com a sortida, Tarrazón assegura que és "absurd" pensar que són el futur perquè a banda de no considerar-los viables, proposen una experiència que no és la idea romàntica de la pel·lícula de Grease. Entre altres inconvenients assenyala el fet de sentir la pel·lícula a través dels altaveus del cotxe, els inconvenients ecològics que suposa l'assistència en vehicle privat i l'angoixa de ser quatre persones dins d'un cotxe amb xafogor.

Publicidad