Público
Público

Els comerços celebren el bon ritme de les rebaixes

DANI CORDERO

Diferents valoracions per al primer festiu de les rebaixes d'estiu, el d'ahir diumenge. L'ANGED, la patronal dels grans distribuïdors, assegurava que hi havia hagut 'gran afluència' a les grans superfícies. La Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), que aglutina el petit botiguer, defensava que la gent havia preferit anar a la platja o a la muntanya, i que, com a molt, els clients s'havien acostat als comerços a primera hora del matí i a última hora de la tarda. També motivats perquè només el 10% de les botigues havia optat ahir per obrir portes, concentrades al centre de Barcelona (amb 3.000 comerços actius) i als eixos de les capitals de comarca.

De moment, però, les dues patronals consideren que la campanya va a bon ritme, sobretot pel dia d'estrena, dijous, i per dissabte. L'ANGED donava ahir per fet que els primers quatre dies de rebaixes d'aquest any han anat millor que els primers cinc dies de l'any passat. I Miguel Ángel Fraile, president de la CCC, admetia que la clau d'una campanya com aquesta és la primera setmana, on es pot constatar la 'potència compradora'. La resta vindria a representar les engrunes de la campanya, potenciada per descomptes ampliats.

La patronal del petit comerç creu que les vendes cauran un 10%

De moment, segons el punt de vista de l'ANGED, si la campanya va a bon ritme, és per la bona rebuda que estan tenint les peces de moda tèxtil i de calçat, a més de la roba per a la llar, els electrodomèstics i altres peces exclusives de les vacances familiars.

El sector comercial s'enfronta aquest any a un repte inquie­tant: com poder vendre un estoc més gran que en anys anteriors quan hi ha més gent amb problemes econòmics. En un any ha crescut en 25.000 el nombre de llars a Catalunya en què no hi ha ni un sol dels seus ocupants cobrant una nòmina, i ja sumen 175.000.

Els quatre mesos de la campanya normal d'estiu van acabar amb una caiguda de la facturació d'entre el 10% i el 15%, a causa del còctel que suposa tenir més aturats i menys necessitat de roba per a la temporada de la calor, ja que les altes temperatures s'han fet esperar.

Els descomptes han de lluitar amb 25.000 llars més sense cap ocupat

D'aquí que els descomptes mitjans en aquesta campanya de rebaixes hagin pujat, tot i que no s'ha arribat a generalitzar el 70% que algunes grans marques llueixen als seus aparadors com a esquer. 'Els descomptes estan, de mitjana, entre el 35% i el 50%', assegurava ahir Fraile. Es tracta, de totes maneres, d'un percentatge excepcional, ja que fa quatre anys, en temps de bonança, els descomptes amb sort (per als clients) arribaven al 40%. Ara, les grans rebaixes busquen únicament salvar tota una campanya d'estiu.

El cúmul de factors, inclosa la pujada de l'IVA en dos punts a partir del primer dia de juliol,inaplicable a efectes pràctics en temporada de rebaixes, fa que els comerciants només vegin una sortida per salvar la campanya: moltes més peces venudes en cadascun dels rebuts de compra. I aquest factor no entrava a priori en les seves previsions, ja que la patronal del petit comerç calcula que cada català es gastarà en rebaixes els pròxims dos mesos al voltant de 180 euros, davant dels 200 euros amb què es van tancar els dos mesos de rebaixes del 2009.

Continua el debat

Algunes botigues van començar a introduir descomptes en part dels seus productes abans que comencés la temporada de rebaixes dijous passat, com ja és habitual des de fa uns anys. Ahir, Fraile defensava la possibilitat de reduir els dos mesos en què s'allarguen les rebaixes, un vell anhel del petit comerç, que pretén que durin només quatre setmanes.

La qüestió és consensuar com es retallen. Es dóna per fet que deixar tot el pes de la temporada de descomptes al mes d'agost podria suposar un fracàs, mentre que si es decidís fer-les només al juliol, les botigues haurien d'oferir peces de tardor.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias