Público
Público

ERC s'uneix al Govern perquè Rodalies tingui altres operadors

  

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

El monopoli de Renfe a la xarxa de Rodalies no es pot mantenir. Amb aquesta tesi, Esquerra Republicana es va alinear ahir al costat del Departament de Territori, que ja fa mesos que reclama poders per poder introduir competència a les línies ferroviàries de curta distància i poder optar per diferents operadors, i no només l'estatal. És per això que els republicans van introduir ahir una proposició de llei perquè sigui traslladada a la mesa del Congrés per modificar la Llei Ferroviària.

'A dia d'avui no hi ha cap iniciativa ni del Govern espanyol ni de la Generalitat per modificar aquesta llei i que Catalunya desenvolupi una competència de certa fortalesa, com és l'elecció de l'operador ferroviari', va explicar el diputat republicà Oriol Amorós per argumentar la seva proposta. ERC va exigir 'coherència' a la resta de partits de la cambra per donar suport a la proposta, després que, d'una manera o una altra, tots s'han pronunciat a favor de la lliure elecció d'operador. En el cas del PP, també hauria d'optar-hi en haver defensat la liberalització del sector ferroviari.

Esquerra reclama «coherència» als partits perquè donin suport a la moció

En especial, Amorós va demanar proactivitat al Govern de la Generalitat, que va llançar la petició al Ministeri de Foment sense aconseguir cap avenç. L'Estatut reconeix la competència de l'administració catalana a triar l'operador de les línies ferroviàries que controla i Rodalies va ser traspassada a la Generalitat el 2010. En canvi, la normativa espanyola ho impedeix i l'única mesura presa a Madrid és aprovar una moció de 'mínims' perquè l'Estat engegués les modificacions legislatives necessàries per introduir la liberalització al transport ferroviari de passatgers.

Esquerra, com el Govern, veu en la possibilitat d'introduir competidors una arma de pressió a Renfe i al Ministeri de Foment perquè millorin el servei, que pateix contínuament afectacions. Els problemes arriben per avaries als trens, que gestiona l'operadora, però sobretot a la infraestructura, que gestiona Adif, totes dues empreses públiques. De fet, la majoria dels maldecaps dels usuaris provenen dels problemes que originen vies, catenàries i subestacions elèctriques.

Ahir mateix es va produir un exemple dels problemes que afecten el dia a dia del servei. Al matí, a la línia R2 sud, un tren es va avariar en un dels punts més dèbils de la xarxa catalana, entre Sitges i Vilanova i la Geltrú. La circulació es va haver de fer per via única entre les 8.50 i les 10.00 hores, fet que va ocasionar retards en els trens durant tot el matí, afectant la xarxa de Regionals i de Llarga Distància.

Recoder va amenaçar l'operadora de treure-li Rodalies sense poder-ho fer

Davant d'aquesta situació, el conseller Lluís Recoder havia fins i tot amenaçat Renfe que si no mantenia un nivell correcte de qualitat es podia quedar sense la concessió de Rodalies o una part aquest mateix any. El nom de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, l'operador autonòmic, va sonar fins i tot per agafar les regnes de la concessió.

El que no revelava Recoder era que sabia perfectament que aquesta modificació operativa era del tot impossible i que per això havia demanat canvis en la Llei Ferroviària, en el marc de tres reunions mantingudes a porta tancada amb responsables de Foment. El PSOE va assegurar llavors que no hi havia temps material per fer el canvi normatiu, per la qual cosa ara la voluntat del Govern i ERC queda a càrrec de les voluntats del PP.