Público
Público

Derbi presenta l'ERO per tancar Martorelles enguany

Els treballadors es mobilitzaran els dos dies vinents

GLÒRIA AYUSO

La direcció de Derbi va presentar ahir, primer davant el comitè d'empresa i després al registre de l'Administració, l'expedient de regulació per tancar la planta de Martorelles i acomiadar els seus 210 treballadors, en una confirmació definitiva dels plans que Piag­gio, la propietària italiana, va anunciar al març. La seva intenció és començar a aplicar l'expedient al juliol, amb l'aprovació prèvia de la conselleria d'Empresa i Ocupació, de manera que al desembre la fàbrica estaria tancada del tot.

El document al·lega causes operatives, productives i econòmiques. Els sindicats recorden, però, que Derbi va tancar l'any 2010 amb beneficis. Tot i la baixada de vendes de l'any passat, l'aplicació de dos expedients de regulació temporals van permetre evitar els números vermells. 'Al document de l'ERO Piaggio parla de la baixada de vendes com si fossin pèrdues', explica el secretari general de la secció sindical de CCOO, Fernando Cornejo.

Les comandes augmenten aquest any un 20% per sobre del previst

La companyia es proposa aplicar el mateix acord que va signar amb el comitè d'empresa el 2009 per reduir aleshores la plantilla en 53 persones, i que preveia prejubilacions per als més grans de 55 anys i indemnitzacions de 45 dies per any treballat, a més de recol·locacions dins del grup Piaggio, cosa que implicaria el desplaçament a Itàlia dels empleats que s'hi adherissin. Però 'aquelles condicions es van acordar dins un pacte que assegurava la continuïtat de Martorelles', afegeix Cornejo, que lamenta que l'empresa no hagi complert el seu compromís signat davant la mateixa Administració i el comitè.

La firma fundada el 1922 per la família Rabasa 'és la més productiva i l'única del grup Piaggio que no perd diners', asseguren els sindicats, que afegeixen que la italiana té com a principal objectiu emportar-se la producció catalana a la seva fàbrica de Venècia, 'amb moltes pèrdues i una plantilla sobredimensionada'. 'Allà vol reduir el nombre de treballadors, i per aconseguir l'acord del comitè ha posat sobre la taula assumir la fabricació de Derbi', diu Cornejo.

'No hi ha motius reals per al tancament, aquest any ja hem venut molt més que el passat', explica el delegat d'UGT, Diego Moriñas. L'anunci de tancament, contràriament a l'habitual, ha disparat el volum de feina a la planta de Martorelles. Derbi és la marca líder en vendes a França en 50 cc i 125 cc amb marxes i, davant la possible desaparició de les seves motos, 'els venedors francesos han fet més comandes per crear un estoc', assenyala el comitè, que creu que aquest punt pot jugar a favor en la seva argumentació en contra de l'ERO. Ara mateix, el volum de feina és un 20% superior al previst inicialment.

El comitè assegura que CiU paralitza una votació en favor de Derbi

Els sindicats es neguen rotundament a negociar el tancament i demanen al Govern català que denegui l'expedient. CCOO, sindicat majoritari, prepara un contrainforme per desfer els arguments de l'ERO de Derbi.

A banda, per tal de fer pressió, el dia 10 es concentraran davant el consolat italià, on entregaran una carta per tal que arribi a les autoritats italianes. Una delegació dels treballadors aniran demà mateix al Congrés de Diputats, a Madrid, per aconseguir el suport dels grups parlamentaris. El comitè ja es va reunir amb totes les forces amb representació al Parlament per tal que la cambra aprovi una moció de suport a la continuïtat de Derbi. 'Però CiU està paralitzant la moció', assegura Cornejo, que sosté que, en el cas que es voti al Parlament, hauria de donar-hi el seu suport i després al Govern li resultaria més difícil l'aprovació de l'ERO. 'No tenim gaire confiança en aquest Govern', manté el màxim representant de CCOO a Derbi.

Dificultats per trobar feina

La planta de Martorelles té tres cadenes de muntatge: una per al model de 50 cc, una altra per al de 125 cc i la tercera per a les escúter. L'empresa preveu posar fi de forma gradual a cada una de les línies. Les centrals incideixen en els problemes de bona part de la plantilla, propera als 45 anys, per trobar una feina nova. Quan Piaggio va adquirir Derbi el 2001, a Martorelles hi havia uns 600 empleats. Des d'aleshores ha dut a terme diverses reestructuracions. L'última va ser el 2009, quan va dividir l'empresa en dues, i va acomiadar 53 treballadors a canvi d'un pla industrial que finalitza al desembre.

 

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias