Público
Público

Alberto 'Tito' Álvarez: "Aquesta vaga ha superat tot el que havíem fet fins ara"

El líder del sindicat Élite Taxi fa valoració sobre la vaga del sector d'aquest mes i critica el tracte de favor que té la multinacional Cabify a l'Estat. Álvarez denucia que les batudes contra vehicles del taxi registrades aquests últims dies no són un fenomen nou.

El líder sindical d'Élite Taxi, Alberto 'Tito' Álvarez, a Barcelona. Àngel Ferrero

Quan arriba al lloc on fem l'entrevista, Alberto 'Tito' Álvarez (Barcelona, 1976), el portaveu d'Elite Taxi, no mostra cap signe de cansament, més aviat al contrari, encara que els efectes de la vaga de taxistes que va paral·litzar el país encara perduren als mitjans de comunicació o a les xarxes socials. Adverteix que, sobre la taula, roman la possibilitat que les protestes es reprenguin al setembre. Tot depèn de l'administració.

Si et sembla bé, comencem pels esdeveniments més recents, que han estat els atacs contra 18 taxis a Barcelona. Què ha passat?

Han estat 22. Quan he arribat a casa m'han començat a arribar alertes al telèfon mòbil de gent que m'avisava que li havien rebentat el cotxe. No és nou ni cap revenja per la vaga. Segons dades recopilades de 90 comissaries dels Mossos d'Esquadra a tota Catalunya, el 2017 els taxistes van posar 850 denúncies per vandalisme, 662 de les quals només a Barcelona. La majoria de les denúncies són a Barcelona, El Prat i Gavà. És un augment del 208% des del 2016. Cabify entra el desembre del 2016 i aleshores comença a passar tot això. Cada cert temps fan una batuda i trenquen vint o trenta taxis. Mai roben res: els ratllen, els hi punxen les rodes... No tenim proves però això ens passa només des que van entrar ells a Barcelona.

Quin balanç feu de la vaga?

Molt positiu. Vam fer una aturada de 48 hores que va tenir un seguiment total. Quan es va anunciar l'auto que suspenia el reglament de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) esclata la bomba. La mobilització ha estat en gran part espontània, s'ha organitzat de manera assambleària i els representants de les organitzacions només hem estat els interlocutors. Portem fent de pedagogia des de fa més de quatre anys: el taxista és l'element més important, nosaltres no estem per dirigir res. Això ens ha donat força: no és el mateix anar a negociar sense tenir res al darrere que quan l'altra part sap que la gent que ens dóna suport pot parar el país. I així és com ha de ser.

Vau seguir l'exemple dels taxistes francesos?

No ben bé... Després de conéixer-se l'auto, al programa de ràdio que tenim, El Avispero de Elite Taxi, vam explicar-ho. Mentre ho explicàvem, els taxistes a les dues terminals de l'aeroport ja paraven. Quan vam acabar el programa vam anar directament a l'aeroport, on vam organitzar una assemblea per demanar què fèiem. Tallar l'AP-7, els peatges, el port, l'aeroport o el centre de la ciutat? Els taxistes van decidir el centre de la ciutat, anar a Gran Via i estacionar els cotxes allà. I així va anar.

Certament, bona part de la protesta va ser espontània, perquè els taxistes de Madrid van ocupar la Castellana i en altres ciutats van portar a terme la mateixa forma de protesta.

Ha estat com als setanta. El meu pare deia que aleshores saltava una guspira i després corria com la pólvora. Ha estat el mateix. La guspira va saltar a Barcelona i després va passar a Madrid, València i la resta d'Espanya.

Després d'haver estat a tot els mitjans has tornat al volant del taxi, què has notat?

Com a portaveu, estic més o menys acostumat. Però aquesta vaga ha superat tot el que havíem fet fins ara. En total han estat vuit dies de protesta. El cansament, la gent, assamblees de quatre mil persones, els mitjans de comunicació trucant-me des de les set del matí, Euronews, la BBC... una bogeria. Em va trucar el sindicat de taxistes de Nova York, els companys de París... Intento atendre a tothom. Però avui, per exemple, m'ha trucat TVE per al seu programa matinal i els he contestat que ho sento molt però no els penso atendre més. M'han titllat de violent i de mafiós, han parlat dels taxistes com a banda criminal i han demanat que ens expulséssin del sector. També vaig refusar anar a La Sexta Noche. No vull participar a un circ.

Mira... un dels accionistes d'Atresmedia és el Grupo Planeta, que li deu milers de milions al BBVA. Beatriz González, la filla del president del BBVA, és accionista de Cabify. Ja et pots imaginar la cobertura: bondats de Cabify i cobertura negativa dels taxistes. Això és el que vendran, aquest és el relat que estan venent. Allà, així, no pot haver-hi un periodisme net. La meva mare viu a Cadis. Veu aquesta mena de coses i és clar, s'espanta. Estem defensant el nostre lloc de feina. Demanem respecte. Si em volen fer una entrevista, endavant, però que jo em pugui expressar i posin el que dic, no només talls de vídeo o àudio per presentar-nos d'una determinada manera.

Em reconeix més gent, és clar. "Osti, tu ets el de la tele!". Però gairebé tothom ens anima a seguir lluitant. L'única cosa que ens demanen és mantenir els serveis mínims i l'atenció als hospitals. Hem rebut suports dels pensionistes, las Kellys, els estibadors, els treballadors de Movistar, dels treballadors d'Aena... Sempre hi haurà algú en contra. Què hi farem. El que nosaltres volem és crear conciència. Això no va només del taxi.

El mateix van fer amb els autobusos de TMB, els treballadors del metro...

...o els estibadors. Els fets aïllats que van succeir els van repetir cinc mil vegades per presentar-nos de manera negativa. El meu problema no és amb el periodista, sinó amb l'estructura dels mitjans. Per cert, algú s'ha preguntat per què hi han hagut episodis de violència? Parlem de 100.000 famílies que depenen del taxi. I és una qüestió que va més enllà del taxi: què passa amb els riders de Glovo o Deliveroo? Nosaltres paguem gairebé 3.000 milions anuals en impostos que després es destinen a benestar social. Algú creu que ho pagaran empreses com Uber o Cabify? La primera té la seva seu fiscal a Holanda, la segona, a Delaware, per no pagar impostos. El 25% de cada viatge en una d'aquestes companyies acaba en un paradís fiscal.

Tornaran a haver protestes al setembre?

Hi ha gent que ho vol. Però jo sóc dels qui demana una pausa. Al mes d'agost el govern espanyol no treballa. Tenim el comunicat, les declaracions posteriors al Consell de Ministres de la seva voluntat de negociar. És una garantia suficient per esperar fins a la primera quinzena de setembre. Donem-los l'oportunitat. Ja veurem... Tampoc vull enganyar ningú. Ara toca replegar-nos i veure si compleixen amb la seva part. Però la força la tenim. El que demanem no és tampoc cap bogeria. Per a nosaltres és més fàcil anar a negociar a la Generalitat o als ajuntaments que no al Ministeri de Foment.

Haveu investigat com funcionen empreses com Uber o Cabify com a lobbies?

La seva pressió és sobretot mediàtica. M'han acusat de ser dels boixos nois, comunista, independentista, feixista, d'ultradreta, de Podemos... tot l'espectre polític. Altres digitals m'han acusat de tenir llicències VTC o una flota de taxis a València. El Confidencial ha tret diverses notícies d'aquesta mena citant "fonts del sector". Són mitjans que treuen material perquè el públic no es fixi en allò que en realitat està passant. Pensem que darrere de tot plegat hi ha una trama d'antics dirigents del taxi, advocats i polítics que van deixar uns buits legals perquè passés el que ha passat: que unes determinades empreses hagin invertit milions per expoliar el sector.

Primer va venir la sentència del 2012 que no liberalitza el sector, però que va crear jurisprudència. És quan van venir 400 VTC a Catalunya. Després va venir la modificació de la LOTT (Ley de Ordenación de Transportes Terrestres). Del 2013 al 2015 van entrar noves VTC. Fins el 2018 no van tancar i pujar a rang de llei la proporcionalitat d'1/30. Però ho van fer així perquè volien ajudar a Cabify. Si hi haguès una liberalització real, les grans, com la nord-americana Uber o la xinesa DiDi, se la menjarien a ella i al taxi. Per això van obrir la finestra i després la van tancar d'immediat.

La lluita ha estat llarga... Primer vam guanyar una sentència a Europa que obligava a aquestes companyies a ajustar-se a la legislació d'empreses de transport de cada país, després va venir l'1/30 i la decisió de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), amb el suport de tots els partits menys PP i Ciutadans. I la protesta ha estat plural. Suposo que ja vas veure als taxistes pakistanesos a la Gran Via... Tot i les diverses opinions polítiques dels taxistes, no s'hi va veure cap bandera de cap país ni ideologia.

Què en fareu, d'aquesta trama?

Més de 1.500 taxistes, que integrem la Plataforma Integral del Taxi, presentarem una macro-querella. Ens ho porta el despatx d'Elpidio Silva. Serà al setembre-octubre. Tenim informes pericials que demostren aquests aspectes foscos que et comentava. Com pot una empresa multiplicar per 24 els seus beneficis en només un any? Ha d'haver-hi una cosa estranya. Parlem de delictes greus, com blanqueig de capitals, estafa massiva i frau. Gent que ha fet servir informació privilegiada per enriquir-se, i fer-ho a costa d'arruinar un altre sector. Anirem fins el final.

Què en penseu, de l'argumentari que hem vist els darrers dies?

Hi ha aquest argument banal que diu que "no es poden posar portes al camp" i que això és "el futur"... El futur és Nova York, on hi ha tants cotxes que no es pot circular. Com es pot millorar la mobilitat a Barcelona introduïnt 5.000 o 6.000 vehicles més? Qui s'ho creu, això? Es calcula que a l'AMB hi ha 2.500 morts derivades per la contaminació. Imagina't amb milers de vehicles més col·lapsant el tràfic. I Espanya és l'únic lloc on els ajuntaments no poden legislar això, no tenen competències. És un contrasentit.

Aquestes empreses no venen a competir, venen a destruir tot un sector. Volen fer veure que el taxi i les VTC tenen reglaments diferents, són dos sectors diferents. Diuen que l'aplicació és un precontracte, però en realitat és un servei immediat. Si obres l'App d'Uber pots veure que els seus vehicles estan donant voltes per la ciutat, esperant captar clients. També controlen els preus en funció de la demanda i fins i tot els manipulen. Hi ha un programa que puja els preus automàticament quan calcula que hi ha molta demanda. Els conductors tenen grups de WhatsApp per comunicar-se en paral·lel, coordinar-se i apagar la seva activitat, i fer pujar així artificialment els preus. Això és el que vol realment la gent? Si ens aparten, a Barcelona acabarà passant el que a San Francisco, on hi ha 2.000 taxis i no donen abast. Però els hi posarem difícil.

A les xarxes socials hem vist moltes opinions repetides...

... molts dels perfils crítics, si t'hi fixes, tenen molts pocs seguidors, són falsos, oberts només per atacar-nos. Després hi ha entesos, aquells que es defineixen com a liberals. Però em rebenta molt veure partits com Ciutadans, que van de patriotes espanyols, però deixen als espanyols en mans d'aquestes empreses que evadeixen impostos.

....Us han acusat, per exemple, de ser un monopoli.

Parlem de 100.000 famílies que surten a diari a treballar i competeixen entre elles. Un monopoli controla els preus. Nosaltres estem molt regulats, per començar, amb les tarifes. Les majors flotes de taxis tenen 50 vehicles: no els hi permeten més. No som cap monopoli, som un servei públic molt regulat. S'ha de fer autocrítica de moltes coses, això no ho nego... Mira d'altra banda els seus conductors: tots amb camisa, amb l'ampolla d'aigua. Tenen tota una imatge corporativa que és molt efectiva. Nosaltres som en canvi un sector dividit i que ha anat tradicionalment una mica per lliure: la majoria de taxistes són autònoms i els ajuntaments no han portat a terme sempre les inspeccions com cal.

Molts clients semblen aspirar a viure el somni de ser ric –que et porti un xofer amb vestit i corbata en un cotxe amb els vidres tintats, amb una ampolla d'aigua i la música que vols, sense que el conductor et parli, etcètera– a un preu assequible. Però mai ens parlen de les condicions dels conductors.

Els taxistes encara es guanyen la vida dignament, ni que sigui fent moltes hores. Ara treballo de nit, però normalment jo surto de casa meva a les quatre de la matinada. Que algú m'expliqui on està el privilegi en això. Hem presentat projectes de parades intel·ligents de taxi, com les dels autobusos, equipades amb WiFi, amb lavabo per als taxistes –que no en tenim–, una aplicació que englobi a totes les emissores de taxi... Però estem regulats per l'administració, hem de comptar amb ells i fins ara no han estat l'alçada. I encara ens diuen que "ens hem de modernitzar"! Hi han taxis amb una tablet al seient del darrere i geolocalització que explica als clients la història de la ciutat mentre la recorren. Es poden comprar entrades dintre del taxi. Es pot fer tot això i més. Només cal voluntat política.

Al taxi, sobretot en algunes flotes, pots trobar precarietat, però no als nivells d'aquestes empreses. Pots comprovar-ho tu mateix anant al Port Olímpic per veure als conductors de Cabify molt pintxos, però morts de cansament. Alguns arriben a dormir dintre dels cotxes per poder oferir el servei. Ens venen una pel·lícula que no és. Fa poc vam estar amb ells i els vam dir que si es passaven al sector del taxi els ajudaríem a obtenir una credencial de taxista més barata. Entenc que alguns se sentin pressionats i defensin aquestes empreses en públic. És natural. Molts altres ens han demanat ajuda. Els hem portat al nostre programa de ràdio, els hem organitzat perquè denuncïin. De tot això no se'n parla. T'ho deia abans. Passa també amb Glovo o Deliveroo. Ja vas veure la fotografía d'un rider dormint a un caixer. Aquest és el futur que volem? Creen tanta misèria que sembla que això sigui un treball digne en comparació. I no ho és. Poc a poc anem fent pedagogia. Fa anys un taxista no s'interessava pel TTIP o els tractats de lliure comerç. Ara que això afecta a la seva vida, n'està familiaritzat.


¿Te ha resultado interesante esta noticia?