Público
Público

LLICÈNCIES VTC Els taxistes es querellen contra Uber i Cabify per vuit presumptes delictes

2.000 conductors presentaran una querella per blanqueig de capitals, estafa massiva o alteració de preus, entre altres. Élite Taxi es reafirma en la via europea amb la iniciativa Taxi Project 2.0, amb el qual volen impulsar un front comunitari de taxistes contra les grans multinacionals de l'economia col·laborativa.

El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, el taxista Cesc Roca i el jurista Elpidio José Silva. Europa Press

públic i agències

Uns 2.000 taxistes "valents" de tot l'Estat presentaran una querella criminal contra Uber, Cabify i l'entramat d'empreses que gestionen les llicències VTC (vehicles de turisme amb conductor). Els conductors de taxi assenyalen les multinacionals per vuit pressumptes delictes, com blanqueig de capitals, estafa massiva, administració deslleial o alteració de preus, entre d'altres. 

La querella es presentarà la setmana vinent a l'Audiència Nacional de manera individual per cadascun dels taxistes, tal com ha explicat el portaveu d'Élite Taxi Barcelona i la Plataforma Integral del Taxi, Tito Álvarez, acompanyat pel taxista Cesc Roca i el jurista Elpidio José Silva.

Els taxistes també es querellaran contra el fundador i conseller delegat de Cabify, Juan de Antonio, i el president de la patronal Unauto VTC a Catalunya, José María Goñi, i citaran com a testimoni el president de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), José Maria Marín Quemada.

El president d'Elite Taxi ha afegit que estan estudiant "la possibilitat i la viabilitat" de querellar-se contra el president de l'Autoritat Catalana de la Competència (Acco), Marcel Coderech. Segons Álvarez, aquest organisme estaria "ajudant d'una forma descarada a crear oligopolis" en comptes de defensar els serveis públics.

Álvarez ha assegurat que els taxistes tenen previst continuar amb la seva lluita contra les companyies de vehicles VTC: "Fins que no acabem amb ells, nosaltres no pararem".

Inici de la via europea

Tal com ja va avançar aquest diari, els taxistes estan treballant en una xarxa europea per denunciar els abusos de l'economia col·laborativa sobre els drets laborals. Fa un mes van engegar el projecte Taxi Project 2.0, que té per objectiu oposar-se al "fals relat sobre el sector del taxi" que "poderosos inversors han estat construint", així com a la narrativa "sobre els vertaders interessos que amaguen les seves inversions". En declaracions a Públic, Álvarez explicava que aquesta plataforma és un "anti-lobby" que té com a objectiu "unificar el sector del taxi europeu i, seguidament, el transport sencer i la classe treballadora".

Aquest dijous el portaveu d'Élite Taxi ha tornat a insistir en la via europea, posant com a focus països com França, Itàlia, Portugal, Suïssa, Bèlgica i Polònia, on ja han iniciat els contactes. La seva intenció és desenvolupar un grup de pressió a Europa per "desmuntar" les empreses d'economia col·laborativa, no només Uber i Cabify, sinó també altres com Glovo, Deliveroo i Airbnb, i posar al centre les persones i els treballadors. "Són plataformes que l'única cosa que fan és emportar-se els diners de tots i precaritzar la gent i esclavitzar-la", ha criticat.