Així és la mina de Súria on han mort tres geòlegs, amb una rampa de 5 km al subsol i que va costar 100 milions
La mina de Cabanasses és propietat d'ICL Iberia Súria & Sallent, que forma part de la firma israeliana ICL, i que el 2021 va inaugurar una rampa que arriba als 900 metres de profunditat
Aleix Camprubí i Pont / Agències
Barcelona-Actualitzat a
Catalunya torna a mirar avui a la mineria per un tràgic succés. Tres persones han perdut la vida després de quedar atrapades a la mina de potassa de Súria (Bages), els cossos de les quals ja han pogut estar recuperats. L'accident s'ha produït a uns 900 metres de profunditat després d'un despreniment en una galeria. Dues de les víctimes eren treballadors de plantilla i la tercera un becari.
Es tracta d'una mina dedicada principalment a l'extracció de potassa. És propietat d'ICL Iberia Súria & Sallent, que forma part de la firma israeliana ICL, i que també fa el posterior tractament i comercialització. La seva plantilla arriba als 1.100 treballadors i és l'única empresa productora de sals potàssiques a Espanya. A la mina de Cabanasses hi treballen 740 persones i, en el moment dels fets, n'hi havia unes 200.
Centre miner de referència
Des de la comarca del Bages, s'ha convertit en un centre miner de referència a Catalunya. Les mines de potassa i sal d'ICL Iberia Súria & Sallent representen una de les més importants reserves de potassa de l'Europa Occidental, assegura l'empresa.
Des de fa més d'un segle, s'ha mantingut, sense interrupció, l'extracció de sals potàssiques, un fertilitzant natural fonamental per a l'agricultura a tot el món, indica al seu lloc web. També de sal sòdica, element essencial per a la indústria química.
La història de les mines a la comarca arranca l'any 1918. Les explotacions van formar part de l'Institut Nacional d'Indústria (INI), però es van privatitzar el 1998.
La comarca viu en un grau considerable d'aquestes explotacions, ja que moltes persones en depenen. Això no obstant, les polèmiques relacionades amb qüestions mediambientals i amb els accidents van i tornen periòdicament a l'opinió pública.
Una rampa inaugurada l'any 2021
Després de prop de nou anys de treballs, finalment va ser al juliol del 2021 quan es va poder inaugurar la rampa d'accés de la construcció. Es va fer després de superar els múltiples problemes geològics, tècnics i judicials. ICL va començar a perforar aquesta rampa l'octubre del 2012, i havia d'estar acabada a finals del 2014, per la qual cosa acumula diversos anys de retard. L'objectiu: passar de les 500.000 tones anuals al milió.
És aquesta la que arriba als 900 metres de profunditat on s'han produït als fets. Es tracta d'una rampa que avança a través d'un túnel sota terra de més de cinc mil metres (5,2 km), i amb un desnivell del 19%, arribant al 21% en algun tram.
La infraestructura va comportar una obra de gran complexitat tècnica, té una longitud comparable a la del túnel del Cadí i és la més llarga d'aquest tipus a l'Estat espanyol. Connecta l'interior de la mina amb la planta de tractament de Súria, i pretenia evitar 800 viatges diaris de camió pel centre urbà de la localitat.
La rampa de la mina de Cabanasses és una de les fites del pla Phoenix d'ICL, que va suposar fins al moment la inversió de més de 500 milions d'euros a Catalunya, i que també inclou la nova terminal portuària de Barcelona i la nova mina de tractament de sal. El conseller delegat d'ICL, Raviv Zoller, va precisar aleshores que la rampa havia costat uns 100 milions a la multinacional.
La finalització de la construcció de la rampa va comportar el tancament de la planta de Sallent-Balsareny. Es tracta d'un punt on el rendiment ja no era l'adequat.
L'última revisió va ser fa tres setmanes
Segons s'ha conegut públicament després de l'accident, l'última revisió a la mina de Súria per part de la Generalitat va ser fa tres setmanes i no es va detectar cap problema que motivés l'obertura de cap expedient. Ho ha assegurat als mitjans el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent.
El responsable ha remarcat que les conclusions de la investigació es traslladaran al jutjat que correspongui i s'obrirà la via administrativa, com correspon també en aquestes situacions. I ha insistit que el control de la mina era periòdic.
No obstant això, un treballador de la brigada de salvament de la mina ha dit que la galeria que s'ha enfonsat "era recent, de dies". El treballador, de nom Carlos, ha explicat a la premsa que acostumen a utilitzar l'ascensor per baixar fins als 700 metres de profunditat, mentre les víctimes es trobaven a 900 metres.
Els darrers accidents
Al Bages s'han registrat altres accidents mortals en els treballs d'extracció a la mina en els últims anys. El 2013 van morir 3 treballadors de l'empresa aleshores coneguda com a Iberpotash, en aquesta mateixa de Cabanasses de Súria. Van ser dos miners al desembre i un empleat en accident laboral al gener.
El 2015 hi va haver una víctima mortal a la mina de Vilafruns a Balsareny. L'últim accident que s'havia registrat fins al dia d'avui va ser el 2020, quan van morir dos treballadors en un accident també a aquesta última mina a Balsareny.
L'Il·lustre Col·legi de Geòlegs (ICOG) ha apuntat avui, a partir de les dades de la Direcció General de Política Energètica i Mines, que des del 2005 la sinistralitat ha descendit "considerablement". L'any 2016, també segons l'ICOG, es van assolir "mínims històrics", amb 2 accidents mortals. El 2021, últimes dades disponibles, hi va haver 4 accidents mortals al sector miner.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..