Público
Público

El Govern proposa multar Renfe amb 700.000 euros per l'avaria de Gavà  

L'Agència Catalana de Consum creu que l'empresa ferroviària va vulnerar els drets dels consumidors en considerar que no va informar bé els viatgers arran de la incidència a l'R2sud el passat mes de maig causada per un incendi en un quadre de senyals 

8-5-2023 El director general de Conservació i Manteniment d'Adif, Ángel Contreras, amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller de l'estació de Rodalies de Gavà mentre passa un tren de Rodalies
El director general de Conservació i Manteniment d'Adif, Ángel Contreras, amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i l'exconseller de Territori, Juli Fernàndez, a l'estació de Rodalies de Gavà  Albert Segura

La Generalitat, a través de l'Agència Catalana del Consum, ha proposat sancionar Renfe amb 700.000 euros per vulnerar els drets dels consumidors en considerar que hi va haver manca d'informació als viatgers i d'atenció al client arran de l'avaria a l'R2sud el passat mes de maig causada per un incendi en un quadre de senyals a Gavà (Baix Llobregat).

Concretament, Consum -que va obrir al maig un expedient sancionador a l'operador ferroviari- va observar deficiències en la informació als usuaris en relació a l'alteració del servei, els horaris i els transports alternatiu. També va detectar punts d'atenció al client tancats o que es venien bitllets a les màquines automàtiques per a trajectes suprimits o que s'anunciaven com a directes o semidirectes quan en realitat s'acabaven aturant a totes les estacions.

Renfe al·lega que les modificacions del servei arran de la incidència de Gavà es van consensuar amb la Generalitat

Per la seva banda, Renfe ho desmenteix i al·lega que les modificacions del servei arran de la incidència de Gavà es van consensuar amb la Generalitat. Fonts de la companyia asseguren a l'ACN que es va fer un esforç per garantir la mobilitat i per mantenir informats els clients a través de tots els seus canals de comunicació i atenció al client tot i la complexitat de la situació. L'operadora té 10 dies per presentar al·legacions. 

La Generalitat imputa a l'operadora el càrrec de "realitzar pràctiques deslleials, per acció o per omissió" que va fer que els usuaris estiguessin mal informats a l'hora de comprar bitllets. Per Consum, és una infracció molt greu "atesa l'alteració social produïda" i la "desconfiança que s'ha generat en les persones consumidores envers aquest servei ferroviari i la situació de predomini que Renfe té en el mercat".

Dos expedients més sancionadors oberts 

Així mateix, Consum manté oberts dos expedients sancionadors més, encara en tràmit, per les "deficiències detectades" en les estacions del Camp de Tarragona, Reus i l'Aldea-Amposta-Tortosa (Tarragona) al maig. En aquests casos, les multes poden oscil·lar entre 100.001 i un milió d'euros. Per tant, això podria fer pujar encara més l'import total de la possible sanció si Consum determina que també van haver-hi irregularitats.

L'avaria es va produir el passat 1 de maig a Gavà i inicialment Adif ho va atribuir a la caiguda d'un llamp, però el Servei Meteorològic va descartar ràpidament aquesta possibilitat. Immediatament després, va reconèixer que s'havia produït pel trencament d'un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions en produir-se un robatori que no va poder ser detectat automàticament. 

Com a conseqüència de l'incendi, la circulació de l'R2 sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, entre un i quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?