Público
Público
educació

El rol del reciclatge docent pel primer curs escolar amb la Covid-19

Els professors afronten reptes diversos davant d'una tardor incerta, i des del sindicat USTEC·STEs reclamen a l'Administració formació específica en Covid-19 i tecnologia per abordar-los. Els experts apel·len al treball de forma coordinada i col·laborativa, també amb les famílies.

La ONU pide reabrir escuelas en cuanto sea posible para evitar una catástrofe. EFE/EPA/FELIPE TRUEBA
Infants a la sortida de l'escola. EFE/EPA/FELIPE TRUEBA

joana costa

Que el tancament del 2020 serà dur quasi ningú ho qüestiona, però amb el marge que concedeix l'anticipació, alguns professionals s'intenten preparar al màxim perquè les noves turbulències no els agafin desprevinguts. En el terreny docent, diverses iniciatives han desplegat formació per a mestres i professors en la gestió de la tornada a un curs que serà incert i amb molta probabilitat caracteritzat per la semipresencialitat.

Poder formar-se i preparar-se és clau, però cal evitar un excés de fatiga dels docents

En aquest sentit, el professor titular de Tecnologia Educativa de la Facultat de Psicologia i Ciències de l'Educació de Blanquerna (URL), Miquel Àngel Prats, defensa que aquest estiu els docents han de descansar perquè el nivell de fatiga ha estat molt elevat, però, si disposen de temps, "és bo que puguin pensar com planificar i dissenyar la docència en remot i amb presència", ja que a parer seu "el tema presencial és essencial". 

Per a Prats, en cas de tenir períodes de confinament intermitents, o que requereixin un confinament, serà necessari fer aquesta combinació híbrida, i caldrà recórrer a eines que han d'ajudar a gestionar la virtualitat en el terreny dels recursos i les metodologies. "Aquest estiu serveix per pensar, dissenyar, planificar i tenir temps de corregir algunes de les qüestions que s'han hagut d'improvisar", diu. Considera que la clau de volta estarà en treballar de forma més coordinada i col·laborativa.

Tanmateix, en aquest terreny hi ha una part professional de "curiositat, indagació i lectura" que, segons assegura, quasi com el jurament hipocràtic dels metges, depèn de la iniciativa i inquietud professional de cada mestre: "Jo crec que això és com obligat del teu compromís professional, i de centre".
Esmenta la situació d'escoles que durant el mes de juliol s'han preparat en aquest sentit, com la Fundació Fedac, on els seus centres han desenvolupat un nou model tríplex, pel qual els alumnes, les famílies i els docents compartiran escenaris d'aprenentatge.

El portaveu del sindicat USTEC·STEs revindica el descans del professorat a l'estiu, i destaca que s'estan reciclant des del març

També recorda que s'està fent molta formació en l'àmbit de webinars i del mateix departament d'Ensenyament en forma de càpsules a distància, i que "per tant hi ha un gran esforç per part de l'administració pública i de les diferents institucions per trobar ajuts i suport en la formació". "Crec que hi ha molts recursos per poder-se formar", afegeix.

"Ara cal trobar l'equilibri entre la quantitat d'hores que hem de dedicar a totes aquestes qüestions i intentar que no hi hagi un gran punt de fatiga: que no estiguem al mes de novembre completament exhausts", avisa. Prats assegura que la Generalitat ja té una proposta al voltant de la formació i que serà important "fer-la pública i poder-la desenvolupar, proposant qüestions més metodològiques, emocionals i de tutoria", avança.

Programa estatal i autonòmic

En aquest sentit, i a falta de les rodes de premsa de presentació del curs vinent, la primera de les quals tindrà lloc aquest dijous, des del Departament d'Ensenyament expliquen que aquest agost s'ha subscrit un conveni amb el Ministeri d'Educació per a desenvolupar el programa "Educa en digital". Es tracta d'una eina per promoure la programació i transformació digital educativa i, en concret, fomentar l'ús de la programació i les accions necessàries per donar suport a la transformació digital del sistema educatiu.

Webinars per al professorat

A més a més, recorden que abans de mitjans de juny, el Departament va posar a disposició dels mestres un seguit de webinars per al professorat sobre la gestió en el retorn a les aules posterior al confinament. A banda, va posar en marxa, a causa del tancament de centres, el "Pla d'Acció: Centres Educatius en Línia" amb l'objectiu de proporcionar als centres educatius els recursos i les eines digitals necessàries per donar continuïtat a l'aprenentatge en termes d'equitat i qualitat.
En aquest terreny, centres com la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) han contribuït a l'adaptació de més de 9.000 professors a una docència en remot durant la pandèmia amb el cicle "Docència no presencial d'emergència" des de l'abril, una iniciativa a la qual s'han inscrit prop de 10.000 docents de 47 països. En aquest terreny, el rector de la UOC, Josep A. Planell, reivindica que aquesta crisi obliga a intercanviar el coneixement de la seva universitat "per acompanyar i assessorar els qui ho necessitin".

Però aquest cicle de la UOC no és l'únic, sinó que també el Ministeri d'Universitats ha desplegat el portal Conectad@s, dissenyat per la universitat catalana i la Universidad Nacional de Educació a Distancia (UNED), i mantingut juntament amb les aportacions de la resta d'universitats espanyoles.

Formació en Covid i en tecnologia

Des del sindicat majoritari Ustec·Stes, el seu portaveu Ramon Font, assegura: "No hem parat de reciclar-nos des del mes de març", i destaca que l’agost és un mes de vacances. Tanmateix, sobre la necessitat de rebre formació de reciclatge per part del Departament, agrega: "Haurem de rebre una bona formació en Covid quan algú sàpiga realment què s’ha de fer". Per a Font, els reptes formatius per als mestres de cara al curs vinent són diversos, però remarca: "No estaria malament una formació en tecnologies que no deixessin la nostra privacitat en mans de transnacionals, si no es posen els recursos que permetin escoles i instituts presencials".

Un curs que serà estrany

Sigui quina sigui la formació que puguin ampliar aquests mesos, Prats pronostica un curs 2020-2021 estrany, que científicament resumeix amb les sigles en anglès 'VUCA' per les seves característiques de volàtil, incert, complex i ambigu, uns trets que pronostica que requeriran grans dosis de flexibilitat per part de tothom.

En aquest escenari, el més important serà la comunicació i la col·laboració amb les famílies, el fet de ser capaços de col·laborar amb línia amb altres companys, de comunicar-se eficaçment i discernir què és allò que cal en la presència i que és allò que cal en la distància o en la virtualitat: "Hem de ser capaços de trobar aquest equilibri i aquesta part". A parer seu, també assenyala que seran necessàries grans dosis de flexibilitat a escala metodològica i perseverança. "Hi ha qüestions com els continguts i la programació que són importants, però són menors", perquè avisa que la primera qüestió és com estaran els infants.