Público
Público

El diccionari català incorporarà les paraules 'viralitzar' i 'tiet/a'

Més de 14.000 persones han votat per escollir el neologisme del 2023, enguany amb dues categories, la del mot nou i el més corrent

Una persona utilizando su teléfono móvil
Una persona amb un mòbil 

Viralitzar i tiet/a han estat les dues paraules més votades en la campanya per escollir els neologismes del 2023, una iniciativa de l'Observatori de Neologia de la UPF, l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), el TERMCAT i el 3Cat que enguany ha superat el rècord de participació, amb 14.035 votants. El primer mot ha guanyat en la categoria de Paraula Nova, amb el 28,2% dels vots; i el segon en la de Paraula Corrent, amb un 32,2% de suports. Totes dues s'incorporaran a partir d'ara al diccionari en català.

El neologisme de l'any és una campanya que pretén acostar la llengua als parlants i pretén fer visibles els temes que han interessat durant l'any. La franja d'edat que més ha participat ha estat la que comprèn entre els 12 i els 19 anys. Altres paraules candidates eren ecoansietat, gazià/gaziana, grassofòbia, ecoansietat, guai o superilla.

Després de la polèmica de l'any passat, en què va sortir escollida birra, una paraula d'ús corrent però que no era al diccionari normatiu, enguany s'han pogut votar dues llistes de categories diferents: la categoria de paraula nova i de paraula corrent.  

D'estelada a birra

La primera edició de la campanya de neologisme de l'any va ser el 2014, on només van participar 200 persones, que van escollir la paraula estelada. Els anys següents van ser dron (2015), vegà-ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021) i birra (2022).

¿Te ha resultado interesante esta noticia?