Público
Público

Un sistema facilita trobar plaça d'aparcament

Un equip de la UAB idea la manera de reduir temps i contaminació

GLÒRIA AYUSO

Un conductor triga una mitjana de 15,7 minuts a trobar aparcament a Barcelona. Un equip d'investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha desenvolupat juntament amb l'empresa WorldSensing un sistema que facilita la localització de les places lliures i guia el cotxe fins a la més propera. Els seus promotors asseguren que amb el seu ús es redueix una mitjana de tres minuts la recerca. Tenint en compte que cada dia hi ha més d'un milió de vehicles a la ciutat que aparquen als carrers, això vol dir un estalvi de 3 milions de minuts i una reducció d'emissions de 400 tones de CO2.

Altres avantatges són la reducció del trànsit d'agitació, o trànsit de vehicles que circulen sense rumb específic buscant un lloc on aparcar, de manera que es possibilita una millor fluïdesa.

El dispositiu estalvia 3 milions de minuts al volant i 400 tones de CO

L'equip, encapçalat per José López Vicario i Antoni Morell, ha treballat durant un any en el desenvolupament del projecte, que ha costat 400.000 euros i ha estat finançat per l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i Recerca del Govern. El sistema de localització, anomenat Xaloc, consisteix en la instal·lació de sensors al paviment del carrer, al centre de les zones de les àrees blaves i verdes. Els sensors detecten si la plaça està ocupada i transmeten la informació a través d'internet a un servidor que envia la informació a panells indicatius situats a l'entrada del carrer o a la cruïlla i mostra el seu estat d'ocupació.

A més, 'els sensors del carrer identifiquen els usuaris que busquen plaça', explica Vicario. Això és possible mitjançant la descàrrega del programari d'un navegador portàtil, que els conductors instal·len als seus mòbils o PDA. Els sensors, amb la seva doble funció, possibiliten identificar la ubicació del vehicle. El navegador comunica amb el servidor central i reconeix el nombre de places lliures a tota la ciutat i assenyala les més pròximes al vehicle. L'equip d'investigadors assegura que la tecnologia de posicionament i localització funciona millor que un GPS.

L'empresa WorldSensing té previst comercialitzar el sistema a finals d'any. Per ara s'hi han interessat els ajuntaments de Barcelona i Sabadell, on es portaran a terme proves pilot. El seu responsable, Ignasi Vilajosana, defensa la rendibilitat dels aparells. Cada sensor costa entre 120 i 150 euros. 'Si és més fàcil trobar plaça hi ha més rotació a l'àrea blava i verda. En tres anys s'amortitza el preu', explica l'empresari.

Uns sensors identifiquen places lliures i els cotxes que en busquen

Tot i que destaca que els principals objectius són reduir la contaminació i millorar la fluïdesa del trànsit, el sistema pot tenir una tercera funció gens menyspreable per als consistoris en temps de crisi. Els sensors envien tota la informació sobre la rotació i el temps d'ocupació de les places al servidor, que pot comparar les dades amb el nombre de tiquets que s'han imprès a les màquines d'àrea blava i verda. La Guàrdia Urbana ho tindrà així també més fàcil a l'hora de localitzar els vehicles que no han pagat el tiquet corresponent.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias